Skip to main content
فهرست مقالات

حافظه انسان: روشهای آزمایش و تفسیر نتایج آن

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 83 تا 110)

کلید واژه های ماشینی : حافظه ،اطلاعات ،آزمایش ،واژه‌های ،بازشناسی ،روش ،فهرست ،برتری واژه‌های نادر در بازشناسی ،بازشناسی براساس آشنایی و بازشناسی ،بازشناسی براساس آشنایی ،آزمون ،داوری ،آشنایی ،آشنایی و بازشناسی براساس یادآوری ،یادآوری ،حافظه انسان ،تفاوت بازشناسی براساس آشنایی ،نظریه ،متغیرهای مستقل ،آزمونهای داوری واژگانی مرحله فراگیری ،اثر درخشندگی معنایی ،روشهای آزمایش و تفسیر نتایج ،اثر ،مرحله فراگیری ،برتری ،قدیمی ،واژه‌های نادر ،تکرار ،اثر درخشندگی ،بازشناسی واژه‌های نادر بیش

در مدت یک قرنی که از عمر مطالعه علمی حافظه انسان می گذرد روشهای متعدد و گوناگونی برای آزمایش و سنجش حافظه مورد استفاده قرار گرفته که برخی با شکست روبرو بوده و بعضی از توفیق برخوردار گردیده اند. هدف مقاله حاضر آشنایی با روشهای عمده آزمایش و سنجش حافظه است و در کنار آن برخی تفسیرها درباره نتایج آزمایشها نیز مورد بررسی قرار گرفته است. از نظریه ها و الگوهای حافظه نیز تا آنجا که به روشهای آزمایش مربوط بوده سخن رفته است.

خلاصه ماشینی:

"yromeM yradnoceS الگوی چند مخزنی 1کسانی که در جستجوی علت پدیده اثر وضع تربیتی بودند به پیروی از جیمز پیشنهاد کردند که دلیل اینکه آزمودنیها ابتدا واژه‌های آخر فهرست را بازگو می‌کنند این است که آن واژه‌ها در ذهن ایشان وجود دارد و کاملا در دسترس آنهاست و از آنجا که افراد می‌دادند آنچه ذهن است سریعا از یاد می‌رود، ابتدا واژه‌های آخر فهرست را بازگو می‌کنند و بعد به سراغ واژه‌هایی می‌روند که در ابتدا و وسط فهرست قرار گرفته و یادآوری آنها منوط به استخراج آنها از حافظه ثانویه است. مثلا همان طور که قبلا گفته شد هر چه تعداد واژه‌ها در مرحله فراگیری بیشتر باشد درصد کمتری از آنها به یاد می‌آید، ولی این کاهش فقط در مورد واژه‌های اول و وسط فهرست صادق است. دلیل کم بودن توان یادآوری این است که تعداد واژه‌ها در حافظه دراز مدت بسیار زیاد است و آزمودنی نمی‌تواند همه واژه‌ها را تولید کند تا از بین آنها واژه‌هایی را که در مرحله فراگیری به او عرضه شده است بازشناسد. آزمودنهای ضمنی نیز برای سنجش حافظه فرد در زمینه اطلاعاتی است که در مرحله فراگیری تجربه کرده، ولی خود او مطلع نیست در این گونه آزمونها وظیفه‌ای به آزمودنی داده می‌شود تا انجام دهد بدون اینکه به او گفته شود که آنچه در مرحله فراگیری تجربه کرده است در انجام وظیفه‌اش مؤثر است. به این ترتیب، با مشخص کردن مکان و زمان رویداد تعداد واژه‌ها را محدود می‌در آزمودنهای ضمنی نیز با اینکه به آزمودنی اطلاع داده نمی‌شود که از واژه‌های معینی استفاده کند باز هم می‌توان اثر واژه‌هایی را که اخیرا دیده است در عملکردش مشاهده کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.