Skip to main content
فهرست مقالات

کاوشی در ماهیت مبنای تدریس

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 29 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : تدریس، یاددهی، حرفه‌ای، تربیت، معلمان، تعلیم و تربیت، علمی، نیوتون، هنر، نظریه

خلاصه ماشینی:

"ناصواب بودن دیدگاه ثورندایک نسبت به امکان تبعیت کامل فرآیند یاددهی- یادگیری از قانونمندیهای علمی باثبات و استحکام مطلق و ضرورت تلاش برای نیل به این مرتبه به گونه‌ای که به تعبیر او بتوان به دور از هرگونه دغدغه خاطر و با اطمینان و صلابت ناشی از کشف روابط قطعی و تزلزل‌ناپذیر میان متغیرها عمل نمود، هم با توجه به متزلزل شدن پایه‌های چنین اندیشه‌ای در عرصه علوم طبیعی روشن می‌شود و هم با توجه به صعوبتها، ظرافتها، پیچیدگیها و حساسیتهای مربوط به امر تعلیم و تربیت که این قلمرو را به عنوان یکی از حوزه‌های علوم انسانی- اجتماعی از عرصه علوم طبیعی ممتاز می‌سازد. جان دیویی فیلسوف عالیقدر تعلیم و تربیت نیز که خود در آغاز فعالیتهای حرفه‌ای از طرفداران جدی متکی ساختن جریان تعلیم و تربیت بر یافته‌های علمی پایدار، باثبات و قابل تعمیم بوده است، در مراحل تکامل یافته تفکر خود بر این حقیقت صحه می‌گذارد که یافته‌های علمی در عرصه تعلیم و تربیت از ماهیت مشروط و انضمامی برخوردار است و هرگز نمی‌توان برای این یافته‌ها قوت، استحکام، ثبات، پایداری و تعمیم‌پذیری در حدی تصور کرد که به زعم ثورندایک حدس و گمان را از پهنه تصمیم‌گیری‌های دست‌اندرکاران عملی تعلیم و تربیت(یعنی معلمان و مربیان)حذف کند(آیزنر، 1979)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.