Skip to main content
فهرست مقالات

کاوشی در ماهیت مبنای تدریس

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 29 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : تدریس ،یاددهی ،حرفه‌ای ،تربیت ،معلمان ،تعلیم و تربیت ،علمی ،نیوتون ،هنر ،نظریه ،دانش ،مبنای ،ماهیت مبنای تدریس ،پژوهشهای ،مبنای علمی هنر تدریس ،ماهیت مبنای علمی قلمرو تدریس ،هنر تدریس ،قلمرو ،ماهیت ،دانش حرفه‌ای در قلمرو تدریس ،موقعیتهای ،تربیت حرفه‌ای معلمان و مربیان ،تفکر ،ماهیت دانش حرفه‌ای در قلمرو ،تعمیم‌پذیری ،ثبات ،تولید ،نظریه مبنایی ،پژوهشگران ،آموزشهای

خلاصه ماشینی:

"ناصواب بودن دیدگاه ثورندایک نسبت به امکان تبعیت کامل فرآیند یاددهی- یادگیری از قانونمندیهای علمی باثبات و استحکام مطلق و ضرورت تلاش برای نیل به این مرتبه به گونه‌ای که به تعبیر او بتوان به دور از هرگونه دغدغه خاطر و با اطمینان و صلابت ناشی از کشف روابط قطعی و تزلزل‌ناپذیر میان متغیرها عمل نمود، هم با توجه به متزلزل شدن پایه‌های چنین اندیشه‌ای در عرصه علوم طبیعی روشن می‌شود و هم با توجه به صعوبتها، ظرافتها، پیچیدگیها و حساسیتهای مربوط به امر تعلیم و تربیت که این قلمرو را به عنوان یکی از حوزه‌های علوم انسانی- اجتماعی از عرصه علوم طبیعی ممتاز می‌سازد. جان دیویی فیلسوف عالیقدر تعلیم و تربیت نیز که خود در آغاز فعالیتهای حرفه‌ای از طرفداران جدی متکی ساختن جریان تعلیم و تربیت بر یافته‌های علمی پایدار، باثبات و قابل تعمیم بوده است، در مراحل تکامل یافته تفکر خود بر این حقیقت صحه می‌گذارد که یافته‌های علمی در عرصه تعلیم و تربیت از ماهیت مشروط و انضمامی برخوردار است و هرگز نمی‌توان برای این یافته‌ها قوت، استحکام، ثبات، پایداری و تعمیم‌پذیری در حدی تصور کرد که به زعم ثورندایک حدس و گمان را از پهنه تصمیم‌گیری‌های دست‌اندرکاران عملی تعلیم و تربیت(یعنی معلمان و مربیان)حذف کند(آیزنر، 1979)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.