چکیده:
با وجود پیوند تاریخی میان کتابخانه و امر آموزش، از زمان شکلگیری مدارس
جدید در ایران، به دلیل اتکای بیش از اندازه بر متن واحد درسی، میان آموزش و پرورش
و کتابخانه جدایی افتاده است.اکنون که مجامع بین المللی در تعریف سواد تجدید نظر
کردهاد و سواد را توانایی فرد در دستیابی، بازیابی، ارزیابی و استفاده درست از
اطلاعات میدانند، لازم است جایگاه کتابخانه در نظام آموزشی مورد بررسی کارشناسانه
قرار گیرد و به کارکردهای آموزشی آن نیز بهای لازم داده شود.با مروری بر طرح کلیات نظام جدید درمییابیم که با وجود تأکید بر روحیه تحقیق و
جستجوگری در دانشآموزان و آموزگاران جایگاه نهادی که میبایست مسئولیت تأمین مواد
موردنیاز جامعه مدرسه را به عهده داشته باشد نامشخص و مبهم است، لذا برای رفع این
ابهام بازبینی طرح کلیات ضرورتی اجتنابناپذیر به نظر میرسد و به تبع آن بازبینی
کتابهای درسی، روشهای تدریس، برنامههای درسی، و برنامههای تربیت معلم نیز ضرورت
مییابد.
خلاصه ماشینی:
"با مروری بر طرح کلیات نظام جدید درمییابیم که با وجود تأکید بر روحیه تحقیق و جستجوگری در دانشآموزان و آموزگاران جایگاه نهادی که میبایست مسئولیت تأمین مواد موردنیاز جامعه مدرسه را به عهده داشته باشد نامشخص و مبهم است، لذا برای رفع این ابهام بازبینی طرح کلیات ضرورتی اجتنابناپذیر به نظر میرسد و به تبع آن بازبینی کتابهای درسی، روشهای تدریس، برنامههای درسی، و برنامههای تربیت معلم نیز ضرورت مییابد.
همین هدف کلی به تنهایی کافی است که نشان دهد در نظام جدید آنچه ضرورت دارد مشارکت فعالانه دانشآموز در فرایند آموزش و پرورش او است و این مهم بدون وجود نهادی که او را در معرض اطلاعات ذخیره شده بر محملهای گوناگون قرار دهد و شیوهای بهرهبرداری از آنها را به او بیاموزد و زمینه را برای خودآموزی او فراهم کند ممکن نیست.
مشخص نمیشود که آنچه دانشآموز لازم دارد تا به نوعی دستاورد فردی در زمینههای گوناگون برسد از کجا باید تأمین گردد؟چه نهادی امکان استمرار در آموزش و پرورش و خودآموزی او را فراهم میکند؟منابع و محملهای آموزشی و علمی باب روزی را که او برای پژوهش خود نیاز دارد در کجا باید جستجو کند؟و چه نهادی مسئولیت فراهم آوردن منابع و ابزارهای آموزشی و علمی مورد نیاز معلم را بر عهده دارد تا او بتواند از آنها در کنار کتاب درسی استفاده کند؟ همه راهها به کتابخانه خوب آزمایشگاهی ختم میشود؛تا با تأمین منابع باب روز کتابی و غیرکتابی و تکنولوژیهای وابسته و سازمان دادن آنها به بهترین شکل ممکن دستیابی و استفاده از مجموعه دانش بشری را هم برای دانشآموز و هم معلم فراهم آورد و فرصت خودآموزی و رشد همهجانبه و تحقیق را در اختیار آنها قرار دهد."