Skip to main content
فهرست مقالات

ژان پیاژه، فلسفه و فلسفه آموزش و پرورش

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 3 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : پیاژه، آموزش و پرورش، فلسفه آموزش و پرورش، ژان پیاژه، فلسفه، روان‌شناسی، تربیت، دانشمند، مؤسسه علوم تربیتی دانشگاه ژنو، اخلاق

ژان پیاژه‘ بیش از آن در ایران شناخته شده است که نیازی به شرح زندگانی پربار او باشد. سالی که گذشت (1996-1375) صدمین سال ولادت این دانشمند بود و دانشگاه ژنو که مهمترین کانون فعالیتهای این دانشمند بزرگ بوده است ‘ برای بزرگداشت یاد او‘به همراه بسیاری از دانشگاهها و مراکز علمی جهان این واقعه را جشن گرفت و او و آثارش را تجلیل کرد. و این خود نشان میدهد که با مرگ این دانشمند در سال 1980‘خاطره و نفوذ علمی او از میان نرفته است. در واقع‘پس از مرگ وی دانشمندان دیگر و از جمله بسیاری از شاگردانش به مدح و ثنای او اکتفا نکرده‘تحقیقات او در زمینه های مورد علاقه اش (بویژه معرفت شناسی و روان شناسی تکوینی)را پی گرفته و میگیرند. نویسنده این سطور که در سالهای 1330 تا 1336 ?.ش افتخار شاگردی این عالم و معلم بزرگ را در مؤسسه علوم تربیتی دانشگاه ژنو داشته و خوشه چین خرمن دانش وسیع او بوده است ‘به پاس تعلیمات او یادش را گرامی میدارد و ازخدای بزرگ غفار برایش آمرزش میطلبد و این مقاله ناچیز را به نشانه سپاسگزاری به خوانندگان عزیز تقدیم میکند.

خلاصه ماشینی:

"اما نظر به علاقه ویژه‌ای که به علوم طبیعی دارد و ظاهرا با الهام از متفکر بزرگ زمان خود یعنی آرنولد رمون 1 ، استاد کرسی فلسفه در دانشگاه لوزان که به فلسفه علم و مسائل معرفتی علاقه و در این زمینه‌ها تبحر داشت، رفته‌رفته به مطالعه معرفت علمی در زیست‌شناسی علاقه‌مند و توجه او به مسئله رابطه میان معرفت و حیات ارگانیک معطوف می‌شود. وی در کتابروان‌شناسی و دانش‌آموزش و پرورشدر مورد مسئله اول(هدف آموزش و پرورش)چنین می‌نویسد:تعیین و تثبیت هدف‌های تربیت نسل آینده مسلما به عهده جامعه است و این کار را جامعه همواره با قدرت کامل به دو طریق انجام می‌دهد:نخست به شیوه ارتجالی یا خودجوش و از طریق جبر زمان و آداب و رسوم و معتقدات و خانواده و ضروریات اقتصادی و نظایر آن، یعنی به وسیله صور متعدد عمل جمعی که از رهگذر آن با ریختن نسل جدید در قالب ساکن یا متحرک نسل‌های گذشته، جامعه‌ها خود را حفظ می‌کنند و دگرگون می‌شوند، دوم به شیوه اندیشیده و به وسیله‌سازمان‌های دولتی یا نهادهای خصوصی برحسب انواع آموزش و پرورشی که منظور نظر است{O20O}. عبارتی که در بالا نقل شد حاکی از این است که وی تحول نظام آموزش و پرورش را معلول و نتیجه جبری تحول جامعه نمی‌داند، بلکه معتقد است که اندیشه و عمل جمعی نیز در این دگرگونی نقشی دارند و این نظر او در تعلیم و تربیت با آنچه در روان‌شناسی و معرفت‌شناسی به آن رسیده است یعنی نقش فعالیت درونی و بیرونی انسان در تکون و تحول معرفت از یک‌سو و یادگیری در کودک از سوی دیگر هماهنگی دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.