چکیده:
مقاله حاضر گزارشی است از عملکرد شناختی-حرکتی در نوجوانی 13 ساله که به دنبال تصادف اتومبیل دچار صدمه وسیع در نواحی گیجگاهی و پیشانی چپ گردیده است.دراین گزارش‘بهبودی بیمار از لحاظ نظری با توجه به کشفیات اخیر در علوم عصبی خصوصا ترمیم پذیری و رشد مغز مورد بحث قرار میگیرد. به علاوه‘محیط مثبت و حمایت کننده موجود برای بیمار مورد بحث‘بر اهمیت عوامل روانی-اجتماعی در تسریع سیر توانبخشی تأکید دارد.
خلاصه ماشینی:
"او در عین اعتقاد به نظریه تقسیمبندی موضعی مغز، معتقد بود که اگر کسانی را که دچار زبانپریشی هستند آموزش دهیم تکلم با سمت راست مغز را نیز فراخواهند گرفت، مشروط بر این که برنامه آموزشی فشرده و جدی برای آنها طراحی شود.
سیر بهبودی بیمار به دنبال ضایعه شدید در بخشهای پیشانی و گیجگاهی چپ مغزسال\مرکز\نوع آزمون یا معاینه\وضعیت شناختی\وضعیت حرکتی\وضعیت رفتاری-روانی1372\شیراز\معاینات متعدد بالینی\اعضاء عمیق به مدت 6 هفته (4 SCG) 1 نیمه اعضاء به مدت 3-2 ماه (8 SCG) \ناتوانی عمومی در حرکت اندامها\غیر قابل بررسی1373\مرکز پزشکی؟؟؟ مرکز آموزشی ویژه در نیویورک\معاینه بالینی گزارش تحصیلی-آموزشی\-تواناییمحدود در درک تکلم 2 -ناتوانی نسبتا مطلق در تولید تکلم 3 \-ضعف خفیف در سمت راست صورت -ضعف خفیف اندام فوقانی راست (5/2) -ضعف بسیار خفیف اندام تحتانی راست(5/4) -ضعف خفیف اندام تحتانی چپ (5/3) -حرکت طبیعی اندام تحتانی چپ (5/5)\ناتوانی شدید در کنترل تکانهها (خشمهای ناگهانی، ...
اهداف مطلوب و قابل انتظار در توانبخشیمهارتهای ظریف حرکتی\مهارتهای حرکتی بینایی\مهارتهایپردازش حسی\مهارتهای حرکتی\مهارتهای شناختی\مهارتهای کامپیوتریکپی کردن تمام حروف الفبا نوشتن حروف الفبا بهبود در خمیدگی قامت کنترل بیشتر در زمینه در دست گرفتن اشیاء\برقراری و تداوم تماس چشمی هماهنگی حرکت چشم و دست نوشتن جملات در خط مستقیم تولید طرحهای پیچیدهتر\درک و انجام دستورات پیچیدهتر سازماندهی وسایل درسی شخصی حفظ تعادل در سطوح ناهموار\پرتاب و گرفتن توپ مشارکت طولانیتر در فعالیتهای حرکتی تقویت اندامهای فوقانی\تولید اصوات بیشتر تولید کلمات ساده یک بخشی درک جملات پیچیدهتر توانایی فزاینده در محاسبات اعداد\استفاده هرچه بیشتر از نرمافزارهای آموزشی کامپیوتر خصوصا انواع واژهپردازها به عنوان وسیله ارتباطبحثگزارش حاضر درباره سیر بهبودی اعمال عالی مغزی یک نوجوان 13 ساله، از جنبههای نظری و عملی حائز اهمیت فراوانی است."