Skip to main content
فهرست مقالات

روشهای نوین مشارکت اولیاء در آموزش و پرورش

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 85 تا 102)

کلید واژه های ماشینی : اولیاء ،مدرسه ،معلم ،آموزش ،آموزش و پرورش ،مشارکت ،برنامه‌های هم‌کاری خانه و مدرسه ،هم‌کاری خانه و مدرسه ،عوامل موفقیت برنامه‌های هم‌کاری خانه ،خانواده ،زمینه انتظارات اولیاء از مدرسه ،دانش‌آموزان ،مشارکت اولیاء در آموزش ،روشهای نوین مشارکت اولیاء ،کودکان ،رفتار ،نیازها ،هم‌کاری ،ایران‘درزمینه انتظارات اولیاء از مدرسه ،تربیتی ،نیازها و انتظارات اولیاء ،تقویت ،اولیاء و مربیان ،جلب اولیاء به مدرسه ودرگیرکردن ،مهارتهای ،انتظارات اولیاء از مدرسه انجام‌شده ،برنامه‌های آموزشی و پرورشی ،جلب ،هم‌کاری اولیاء دانش‌آموزان با مدرسه ،توانایی‌های

مقاله ضمن اشاره به ضرورت مشارکت وهمکاری نزدیک اولیاءومربیان وآثارمثبتی که این همکاری میتواند در بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان‘درسازگاری تحصیلی وکاهش مسائل رفتاری آنان داشته باشد‘موانع عمده همکاری خانه و مدرسه را در سه دسته؛عوامل مربوط به معلم‘عوامل مربوط به مدرسه و عوامل مربوط به خانواده مورد توجه قرار میدهد. سپس براساس نتایج پژوهش هایی که کشورهای مختلف‘از جمله ایران‘درزمینه انتظارات اولیاء از مدرسه انجام شده است مهمترین نیازها و انتظارات اولیاء ازمدرسه را تشریح میکند.در بخش بعدی مقاله در مورد برخی عوامل موفقیت برنامه های همکاری خانه و مدرسه ونمونه هایی از برنامه های موفق در این زمینه توضیح داده شده است . در پایان‘با توجه به نارسایی های آموزش مدیران و معلمان در مورد چگونگی ارتباط ثمربخش با اولیاء وباعنایت به کمبودهای محیط فیزیکی مدرسه برای پذیرش اولیاء‘پیشنهاداتی عملی در جهت جلب اولیاء به مدرسه ودرگیرکردن آنان با برنامه های آموزشی و پرورشی مدرسه ارائه میگردد.

خلاصه ماشینی:

"حال با قبول این امر که مدرسه و خانواده طالب و علاقمند به برقراری ارتباط با هم می‌باشند چگونه است که ارتباط بین خانه و مدرسه در بسیاری از موارد آنگونه که انتظار می‌رود پرثمر نیست و مورد رضایت طرفین نمی‌باشد؟نظرخواهی دو نفر از محققان از 3700 معلم دوره ابتدایی در مورد رابطه با اولیاء و اقداماتی که آنان برای جلب این همکاری انجام می‌دهند این نتیجه را به دست می‌دهد که با اینکه اکثریت گروه فوق مشارکت اولیاء را در مورد تحصیل فرزند خود عامل مهمی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌دانند، تنها 9 درصد از معلمان چنین مشارکتی را جلب می‌نمایند. در این جلسات معلمان فرصتی خواهند یافت تا ضمن گفتگو با اولیاء در زمینه مسائل خاص مربوط به کلاس با و الدینی که کمتر در مدرسه ظاهر می‌شوند و با توجه به مشکلات فرزندانشان لازم است همکاری بیشتری با مدرسه داشته باشند به طرح مسائل مورد نیاز بپردازند یا برای ملاقات خصوصی و جلب همکاری آنان قرار بگذارند. پیشنهاد می‌گردد به هنگام طراحی فضاهای آموزشی و در ترتیب دادن و تقسیم فضا برای فعالیتهای مختلف آموزشی و پرورشی مدرسه، فضاها و مکان‌های خاصی نیز برای پذیرش اولیاء در نظر گرفته شود تا اولیاء به هنگام مراجعه به مدرسه در محیطی که خصوصی بودن مراجعه آنان را تضمین نماید، بتوانند با معلم، مشاور یا مدیر مدرسه صحبت کنند یا در ساعاتی از روز بتوانند با حضور در این مکانها به انجام فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده همانگونه که در جدول شماره 2 منعکس شده است در جهت تکمیل و تقویت آموزش و پرورش مدرسه بپردازند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.