Skip to main content
فهرست مقالات

انطباق و هنجاریابی مقیاس واژه های مصور پی بادی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 25 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : مقیاس واژه‌های مصور پی، واژه‌های مصور پی بادی، نمرات مقیاس واژه‌های مصور پی، هنجاریابی مقیاس واژه‌های مصور پی، رابطه نمرات مقیاس واژه‌های مصور، مقیاس، کودکان، نمرات، پی بادی و مقیاس هوشی، سنی

آزمون واژه های مصور به منظور شناخت درک معنی واژه ها وشناخت استعداد کلی کودکان به ویژه گروهی که مشکلاتی در زمینه خواندن‘نوشتن وتکلم دارند تهیه شده است . انطباق آزمون در سطح پیش دبستانی وابتدایی انجام وبا استفاده از نمونه ای مشتمل بر1010 نفر در شهر شیراز هنجاریابی شد. پایانی مقیاس با استفاده از دو روش تنصیفی ودوباره سنجی مطلوب بود.روایی مقیاس طی چندین بررسی محقق گردید.به منظور بررسی روایی از رابطه نمرات تراز شده ومعدل امتحانات نهایی پنجم ابتدایی‘رابطه نمرات وسن‘مقایسه نمرات دختران وپسران ورابطه نمرات مقیاس واژه های مصور پی بادی ومقیاس هوشی تجدید نظر شده و کسلر کودکان استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی های فوق مؤید روایی مناسب مقیاس بود.

خلاصه ماشینی: ",noisserpxE labreV APTI,tseT kciuQ,tseT yralubacoV erutciP egnaR lluF noitpeceR yrotiduA APTI همچنین ضرایب همبستگی نمرات مقیاس پی‌بادی با مقیاس‌های و کسلر کودکان و و کسلر برای دوره پیش دبستانی مطلوب بوده است(رابرتسون و آیزنبرگ، 1981). هنجاریابی نمونه‌گیریآزمودنی‌های پژوهش حاضر شامل 1010 نفر(513 پسر و 497 دختر)3 تا 11 ساله بود که به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی بدین ترتیب انتخاب شدند که از میان (به تصویر صفحه مراجعه شود)مهدهای کودک شهر شیراز چهار مهد کودک به صورت تصادفی انتخاب شدند و تمام کودکان 3 تا 6 ساله این مهدها مورد آزمایش قرار گرفتند. ضرایب همبستگی بین نمرات آزمون پیشرفت تحصیلی کالیفرنیا و نمره تراز شده مقیاس اصلی واژه‌های مصور پی بادی، متوسط و میانه آن در حدود 30/0 است. مقایسه میانگین نمرات دختران و پسران ایرانی و آمریکایی همچنین تفاوت نمرات دختران و پسران در مقیاس واژه‌های مصور پی بادی با هوشبهر کلامی دختران و پسران در مقیاس هوشی هنجاریابی شده و کسلر کودکان(شهیم، 1373)قابل مقایسه است. اقدام دیگری که برای تعیین روایی مقیاس به عمل آمد محاسبه همبستگی بین نمرات تراز شده مقیاس واژه‌های مصور پی بادی و مقیاس هوشی تجدید نظر شده و کسلر کودکان(ویسک-آر)بود. این بررسی که مؤید روایی دو مقیاس است نشان می‌دهد که نمرات آزمودنی‌ها در مقیاس واژه‌های مصور پی بادی افزایش متوسط 9 نمره تراز شده نسبت به فرم کوتاه مقیاس ویسک-آر داشته است. در جهت تکمیل پژوهش‌های مربوط به این مقیاس پیشنهاد می‌شود ضرایب همبستگی بین نمرات مقیاس واژه‌های مصور پی‌بادی و مقیاسهای کامل ویپسی، ویسک-آر و مقیاسهای کلامی دیگر که در ایران هنجاریابی شده محاسبه شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.