چکیده:
یکی از وظایف مهم اعضای هیأت علمی دانشگاهها‘انجام تحقیقات ‘بویژه تحقیقات کاربردی‘به منظور توسعه مرزهای دانش و تکنولوژی است. مع هذا‘به دلایل گوناگون در دانشگاهها‘توجه لازم به این امر خطیر نشده است. این مقاله شامل بررسی وتحلیل دیدگاههای اعضای هیأت علمی دانشگاهها درباره علل عدم تمایل آنان به انجام فعالیت های پژوهشی میباشد.در این مقاله‘سعی شده است در راستای فرضیه های پنجگانه تحقیق‘علاوه بر ارائه یافته های مطالعات کتابخانه ای‘یافته های مربوط به اجرای پرسشنامه ها نیزکه با شرکت 62 عضو هیأت علمی که به طور تصادفی در دو دانشگاه تهران و شهید بهشتی انتخاب شده بودند ‘با کمک نرم افزار مورد SPSS تجزیه وتحلیل قرارگیرد. در پایان مقاله ‘ پیشنهادهایی جهت بهبود وضعیت وارتقای کیفیت فعالیتهای پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاهها ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
"لذا، به نظر میرسد لازم است دیدگاههای اعضای هیأت علمی دانشگاهها درباره علل عدم تمایل آنان به انجام فعالیتهای پژوهشی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
دخالت افراد غیر مرتبط در مراحل تأیید نتایج تحقیقاتبنابراین در بخش بوروکراسی اداری پژوهش، کاهش زمان مراحل تصویب موضوع پژوهش، میتواند دارای بیشترین میزان تأثیر بر افزایش تمایل به پژوهش اعضای هیأت علمی دانشگاهها باشد.
جهت آزمون این فرضیه نیز طبق روال آزمون فرضیه اول، ابتدا متغیرهای تشکیل دهنده و مؤثر در این بخش یعنی عدم استفاده از نتایج تحقیقات؛کاربردی بودن فعالیتهای پژوهشی؛به کارگیری نتایج علمی تحقیقات گذشته؛عدم تمایل واحدهای صنعتی و خدماتی به انجام فعالیتهای پژوهشی؛مقبولیت اعضای هیأت علمی در میان واحدهای صنعتی و خدماتی؛و میزان توجه مدیران واحدهای صنعتی و خدماتی به فعالیتهای پژوهشی شناسایی شد.
آزمون علامت، معناداری تأثیر این متغیرها را در سطح 05/0- a نشان میدهد، یعنی تجدید نظر در ساختار درآمد حاصل از فعالیتهای تحقیقاتی و کنترل مؤثر در نحوه تخصیص بودجه و اعتبار به این فعالیتها میتواند تا حد زیادی تمایل به پژوهش اعضای هیأت علمی را بهبود بخشد.
برای رتبه بندی دو متغیر این فرضیه با استفاده از تحلیل و اریانس کروکسال-والیس نتیجه زیر حاصل شد:1-آئین نامه ارتقا2-سیاستهای جدید ارتقای اعضای هیأت علمیبحث و نتیجهگیرینتایج حاصله از تحقیق نشان میدهد که در سیستم پژوهشی کشور، مجموعه عوامل متعددی وجود دارد که میتواند تمایل به پژوهش اعضای هیأت علمی دانشگاهها را تحت تأثیر قرار دهد و موجب افزایش آن شده و یا به عکس با ایجاد موانعی باعث ایجاد تنگناهایی در این زمینه شود."