Skip to main content
فهرست مقالات

خلاقیت چیست و مدرسه چه نقشی در پرورش آن دارد؟

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 52 تا 73)

کلید واژه های ماشینی : خلاقیت، معلمان، دانش‌آموزان، پرورش خلاقیت، اطلاعات، کودکان، جهت رشد خلاقیت دانش‌آموزان عمل، الگو، زیست‌بوم، والدین

هدف اصلی مقاله حاضر تحلیل وبررسی ماهیت خلاقیت وشیوه های پرورش آن است . در این راستا مفهوم خلاقیت و تعاریف مختلف آن مورد بحث قرار گرفته سپس‘از بین عوامل مختلف مؤثر در پرورش خلاقیت‘مدرسه انتخاب شده واز بین عوامل مختلف در مدرسه بر نقش معلم تأکید شده است . در نهایت الگویی جهت پرورش خلاقیت ارائه میگردد که نشان میدهد معلمان چگونه میتوانند در جهت رشد خلاقیت دانش آموزان عمل نمایند.

خلاصه ماشینی:

"مطمئنا، تاثیر عوامل شخصی در خلاقیت بسیار است اما نکته مهم این است که سهم محیط بسیار متغیرتر است یعنی راحت‌تر می‌توان عوامل اجتماعی را تغییر داد تا ویژگی‌ها و توانایی‌های فردی را در مطالعه دیگری، هنسی 2 وآمابیل(1989)این طور اظهار نظر می‌کنند:تحقیقات ما نشان داده است که عوامل اجتماعی و محیطی، نقش اصلی را در کار خلاق ایفا می‌کنند. بعد 2 شامل فهرستی از 23 استراتژی آموزشی با سبک‌هایی است که معلمان می‌توانند در موضوعهای درسی مختلف که در بعد 1 نشان داده شده، برای ایجاد هشت توانایی عقلی یا فرایندهای فکری در دانش آموزان که در بعد 3 نشان داده شده، به کار برند. این الگو یک ساختار عملی برای برنامه‌ریزی درسی تهیه می‌بیند، که در پرتو آن معلمان می‌توانند دانش آموزان را آن گونه آموزش دهند که مهارتهای عقلی و تفکر واگرا را در آنها بپرورانند. در مدارس توجه چندانی به تفکر واگرا نمی‌شود؛از این رو در این الگو بر فرایند شناختی و موثری که بدون شک برای آموزش در کلاس ضرورت زیادی دارد، اما کاملا فراموش شده است تاکید می‌شود. همه معلمان می‌توانند با استفاده از این الگو، شیوه‌های تازه‌ای برای کمک به دانش آموزان، در موضوعاتی که تفکر خلاق را ایجاب می‌کند، طراحی نمایند. معلمان برای استفاده از این الگو بهتر است ابتدا هدفشان را مشخص کنند و بینند در یک موقعیت خاص پرورش کدام جنبه از تفکر اهمیت دارد، و سپس به تناسب آن از روش‌های تدریس مختلف در هر کدام از دروس استفاده نمایند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.