Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن کریم (33)

نویسنده:

(14 صفحه - از 6 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : الله ،تقوی ،قدم ،سوره‌ی حشر ،سوره‌ی ،امر به تقوی ،حق‌تعالی ،واتقوا الله ،اشاره به اسمای ،حق در خلق ،الله ان‌الله خبیر بما ،ولتنظر نفس ،الله ان‌الله ،الله فأنساهم أنفسهم ،الله فأنساهم أنفسهم اولئک ،الله الخالق الباریء ،الله فأنساهم ،الله الخالق ،تکونوا کالذین نسوا الله ،کالذین نسوا الله ،ان‌الله خبیر بما ،نسوا الله ،فی السماوات ،اشاره ،خبیر بما ،اشاره به‌آن

خلاصه ماشینی:

"3. احتمال دیگر آن است که خطاب به اصحاب ایمان از خواص اهل معرفت و شیفتگان مقام ربوبیت و عاشقان جمال جمیل باشد که با چشم قلب و معرفت باطن همه‌ی موجودات را جلوه‌ی حق می‌بینند و نورالله را درهمه ی مرائی مشاهده می‌کنند و آیه‌ی کریمه‌ی الله نورالسموات والارض (نور، 24/35) را به مشاهده معنوی و سیر قلبی دریافته‌اند‌ـ‌رزقناالله وایاکم‌ـ‌به این احتمال، امر به تقوی به این طایفه از عشاق و خواص، فرق‌ها با دیگران دارد و ممکن است تقوی از رؤیت کثرت باشد و شهود مرائی و رائی، تقوی از توجه به غیر باشد هر چند به صورت توجه به حق از خلق، تقوی از «ما رأیت شیئا الا رأیت الله قبله و معه و بعده »7 باشد که خود مقام عادی خلص اولیا است که پای «شئ» در کار است، تقوی ازمشاهده‌ی الله نور السموات و الارض باشد، تقوی از‌مشاهده‌ی هو معکم(حدید،57/4) و‌وجهت وجهی للذی فطر السموات والارض (انعام،6/ 79)، تقوی از جلوه‌ی جمال حق در شجره باشد و از این قبیل آنچه مربوط به رؤیت حق در خلق است و به این منوال، امر به نظر به آن‌چه تقدیم برای فردا کردیم، همان حالات‌‌مشاهده حق در خلق و وحدت درکثرت که صورت مناسب به خود را درعوالم دیگر‌دارد. و به معنی دیگرش که به معنی ترک باشد،دردناک‌تر است زیرا اگر ترک اطاعت حق و ترک حق موجب شود که حق او را ترک کند و به خود واگذارد و عنایات خود را از او قطع فرماید شک نیست که به خذلان دنیا و آخرت منتهی می‌شود،در ادعیه‌ی شریفه‌ی معصومین‌ می‌بینیم دعای برای عدم ایکال مابه نفس خویش تأکید شده‌است،چه آنان می‌دانستند پی‌آمدهای این مصیبت را،وما از آن غافل هستیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.