Skip to main content
فهرست مقالات

ماهیت وحی

نویسنده:

(14 صفحه - از 20 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : وحی، ماهیت وحی، کلام، قرآن، پیامبر، خدا، ادیان، اسلام، کلام خدا، قلب، الهام، تعریف، متکلمان، کلام الهی، تعریف وحی، مفهوم وحی، وحی بودن کلام الهی، انسان، خداوند، کشف، فرشته‌ی، عقل، آیه درباره‌ی وحی سخن، میان وحی و کلام الهی، سخن، نفس، معانی، فرشته‌ی وحی، کلام خدا عبارت، مفهوم

خلاصه ماشینی: "نکته‌ی قابل تذکر این است که قبل از ورود به بحث بعدی باید روشن کرد که میان وحی و مفاهیمی چون کشف و شهود و حتی الهام چه نسبتی است، چرا که بعضی از اندیشمندان در تعریف وحی از واژه‌گانی چون کشف، الهام، شعور و… استفاده کرده‌اند. ایشان در ادامه و با توضیح بیشتر این معنی از وحی می‌نویسند: برای عمل تکلم، یعنی پارول از حیث پارول بودن، لازم است که A وB هر دو به دستگاه علامتی واحدی متشبث شوند، به عبارت دیگر برای این‌که ارتباط زبان شناختی مؤثری صورت پذیر باشد، A باید با زبانی سخن بگوید که برایB مفهوم باشد. 26 ایشان در ادامه می‌نویسند: فلاسفه‌ی اسلام با توجه به مطالب مذکور، در تبیین ماهیت وحی چنین گفته‌اند: نفس نیرومند و پاک و صیقلی پیامبر یکسره به سوی عالم بالا متوجه می‌شود و صعود می‌کند، و بدین وسیله با نزدیک‌ترین مقام جهان غیب (عقل فعال = جبرئیل) ارتباط برقرار می‌سازد… و در همین مقام است که فرشته‌ی وحی را مشاهده می‌کند و کلام او را که همان کلام خداست می‌شنود. 37 بعد از این نقل قول ایشان چند نکته را در رابطه با نظریه‌ی ابن عربی توضیح می‌دهند: اولا ابن‌عربی وحی بودن کلام الهی را از جهت «عبارت» بودن و دلالت آن بر معنای مقصود متکلم نمی‌داند، بلکه از این جهت می‌داند که آن، اشاره‌ای بسیار سریع است و در مخاطب چنان اثری وصف‌ناپذیر می‌گذارد که فکر و تدبیر و تأمل و نظر او را به کلی از میان بر‌می‌دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.