Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن بر اساس تفسیر موضوعی/ معاد در قرآن (2): روز بازپسین در برنامه پیامبران...

(8 صفحه - از 6 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : معاد، قرآن، موسی، معاد در قرآن، خدا، نوح، تفسیر قرآن، آدم و نوح مساله معاد، روز بازپسین در برنامه پیامبران، آدم

خلاصه ماشینی: "تفسیر قرآن کریم‌ بر اساس تفسیر موضوعی معاد در قرآن(2) روز بازپسین در برنامه پیامبران پیشین معاد و حیات پس از مرگ،ترسیمگر هدف خلقت،و بیانگر حکمت آفرینش‌ است،حذف حیات اخروی از پرونده زندگی است،ایجاد را بدون غایت،خلقت‌ را عبث جلوه می‌دهد،از این جهت انسانهای غیر معتقد به معاد که مرگ انسان‌ را پایان حیات او می‌انگاشتند در سخنان و کلمات خود،پیوسته به آفرینش انسان‌ که پس از چندی گل وجود او پرپر و پریشان می‌گردد،معترض بودند و آن را کار لغو و باطل قلمداد می‌نمودند و به طور طنز می‌گفتند: ترکیب پیاله‌ای که در هم پیوست‌ بشکستن آن روا نمی‌دارد مست‌ چندین قد سرو نازنین،سرو دست‌ از به رچه ساخت و ز برای چه شکست دیگری می‌گوید: دارنده که ترکیب طبائع آراست‌ از بهر چه افکند و را در کم و کاست‌ گر نیک آمد،شکستن از بهر چه بود ور نیک نیامد این صور عیب که دراست از داستانی که مولوی از زبان یکی از پیامبران نقل می‌کند،روشن می‌شود که‌ مشکل مرگ،و شکستن قالب وجود انسان،از اشکالات دیرینه‌ای است که پیوسته‌ مطرح بوده است وی در مثنوی چنین می‌گوید: گفت موسی ای خداوند حساب‌ نقش کردی باز و چون کردی خراب‌ نر و ماده نقش کردی جان را وانگهی ویران کنی آن را چرا1 قرآن با پیش کشیدن امتداد زندگی پس از مرگ،آب پاکی را روی دست‌ معترضان می‌ریزد و همه را خلع سلاح می‌کند آنجا که می‌فرماید: افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون (مومنون/115) آیا می‌اندیشید که شماها را عبث آفریده‌ایم و شماها به سوی ما باز نمی‌گردید؟ به خاطر اهمیت اصل معاد،دعوت به آن(پس از دعوت به توحید)در سر لوحه برنامه پیامبران آسمانی قرار گرفته و همگان بدون استثناء منادیان آن بودند و ما در این بحث مطالبی را که به نوعی گواهی بر مسلم بودن اصل معاد در شریعت آنها می‌دهد نقل می‌کنیم و در این قلمرو تنها به نقل کلماتی از پیامبران‌ صاحب شریعت اکتفا می‌ورزیم،زیرا پیامبران دیگر به تبلیغ شریعت آنها مامور بودند و در نتیجه با ثبوت اصل معاد در شریعت آنان،وجود آن در برنامه تمام پیامبران‌ ثابت می‌گردد و سخن از آدم آغاز می‌کنیم هرچند نزول شریعت با نبوت نوح‌ شیخ الانبیاء آغاز شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.