Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی متنی و سندی روایات «من بلغ»

نویسنده:

ISC (56 صفحه - از 37 تا 92)

کلید واژه های ماشینی : حدیث، روایات، اخبار، بلغ، سند، قرآن، حکم، استحباب، تسامح، محمد بن سنان، نقل، جعل، محمد بن مروان، سند روایت، کتاب، امام، أحمد، تسامح در ادله سنن، أحمد بن‌محمد بن خالد، محمد بن حبان بن أحمد، پیشین، علم، عمل، قاعده، بن أحمد بن‌محمد بن بیان، احادیث محمد بن سنان، جعل حدیث، احادیث معصومین ( ع )، حدیث ضعیف، سنت و احادیث معصومین

برهیچ مسلمانی پوشیده نیست که پس از قرآن کریم دومین مرجع مهم و معتبر در فهم و شناخت احکام و عقاید اسلامی، سنت و احادیث معصومین (ع) است. در آیات مختلف قرآن اعتبار و جاودانگی این میراث بزرگ بیان و رجوع به آن برای هر مسلمانی ضروری تلقی شده است. سنت و اخبار معصومین (ع) مبین و مکمل احکام و مقررات قرآن است. انسان به تنهایی قادر به استخراج تمام احکام از قرآن نیست، از این رو در این امر خطیر به بیان پیامبر(ص) و معصومین (ع) که مبین قرآنند، نیاز دارد.

خلاصه ماشینی: "45 با توجه به این نکته و همچنین نقلهای بحار الأنوار46 و وسائل الشیعه47 که در هر دو کتاب «أحمد خالد برقی» حدیث را به واسطة پدر از « أحمد بن النضر» نقل نموده است، می‌توان نتیجه گرفت که در نسخه‌ی محاسن تصحیح مهدی رجایی تصحیفی روی داده است و سند نسخه‌ی دیگر ، تصحیح محدث ارموی ( أحمد بن أبی عبدالله البرقی ، عن أبیه، عن أحمد بن النضر ، عن محمد بن مروان ، عن أبیعبدالله علیه‌السلام ) به واقعیت نزدیکتر و صحیح‌تر است. آیاتی همچون : و لا تتبع أهواءهم (مائده / 49 ) فمن أظلم ممن افتری علی الله کذبا لیضل الناس (انعام / 144) و لا تتبع أهواء الذین کذبوا بآیاتنا و الذین لا یومنون با‌لآخره و هم بربهم یعدلون (انعام / 150) و أصلح و لا تتبع سبیل المفسدین (اعراف / 142) فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا (فرقان / 52) لا تطع الکافرین و المنافقین (احزاب / 1) فلا تطع المکذبین (قلم / 8 ) قدر مشترک آیات فوق آنست که سخنان و منقولات افراد دروغگو، کافر ، فاسق، اهل کتاب، فاسد و … پذیرفته نمی‌شود، و به دلیل آنکه وجود تنها یک راوی با اوصاف فوق منجر به ضعف روایت خواهد شد، بنابر این مدلول اخبار « من بلغ » که حجیت بخشی به احادیث ضعیف است با آیات قرآن در تعارض خواهد بود ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.