Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن کریم بر اساس تفسیر موضوعی/ معاد در قرآن (3): بلاغت قرآن در طرح معاد و لجاجت منکران

(8 صفحه - از 7 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : معاد، قرآن، معاد در قرآن، لا ریب فیه، خلقت، خدا، ریب، قیامت، معاد ترسیم‌گر هدف خلقت، حق

خلاصه ماشینی:

"اکنون که با لسان قرآن در طرح اصل‌"معاد"آشنا شدیم و روشن گشت که‌ قرآن آن را برتر از شک و تردید،و یک رویداد قطعی و حتمی تلقی می‌کند لازم‌ است،با دلائل قطعی بودن از نظر قرآن آشنا شویم،و اینکه چرا قرآن حیات‌ جدید انسان،را لازم تلقی می‌کند اینک دلائل آن: 1-معاد ترسیم‌گر هدف خلقت یکی از پرسشهائی که پیوسته بشر متفکر با آن روبرو بوده است مساله هدف‌ آفرینش و غرض از خلقت است،او پیوسته با خود فکر می‌کرد که جهان و بالاخص‌ گل سرسبد جهان جانداران چرا آفریده شده،و هدف از خلقت آن چیست؟در این‌جا انسان‌های متفکر به دو گروه تقسیم شده‌اند: 1-گروه مادی و ملحد که بسیار در اقلیت بودند و در تفسیر خلقت تنها به‌ دو علت اکتفا می‌ورزیدند: الف-علت مادی‌ ب-علت صوری از نظر آنان جهان از یک رشته ذراتی(اتم)تشکیل شده که از چنینش‌ ذرات در کنار هم و تاثیر و تاثر اجزاء طبیعت رویهم صورتی تحقق یافته و در نتیجه‌ پدیده مادی به وجود آمده است و با اعتماد به این دو علت،خود را در تفسیر جهان،از هر نوع علت دیگر بی‌نیاز می‌دیده‌اند. قرآن در بخشی از آیات خود به مساله معاد از این دیدگاه می‌نگرد و یادآور می‌شود که دفتر خلقت بدون برنامه زرین‌"معاد"دفتر بی‌ارزش می‌باشد اینک آیاتی که در این قلمرو وارد شده است: 1- افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون‌" (مومنون/115) آیا گمان کردید که ما شما را بیهوده آفریده‌ایم و این‌که شما به سوی ما باز نمی‌گردید؟ سپس در آیه بعد خداوند را از هرگونه صفت نقص منزه دانسته می‌فرماید: "فتعالی الله الملک الحق،لا اله الا هو رب العرش الکریم‌" (مومنون/116) برتر است خدایی که فرمانروای بر حق است و جز او خدائی نیست او پروردگار عرش زیبا است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.