Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن کریم بر اساس تفسیر موضوعی: معاد مقتضای عدل الهی است

(9 صفحه - از 6 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : معاد مقتضای عدل الهی، معاد، قرآن معاد مقتضای عدل الهی، وعده، خدا، عقل، قیامت، تفسیر قرآن، پاداش و کیفر، مساله پاداش و کیفر بندگان

خلاصه ماشینی:

"همان‌طور که یادآور شدیم بندگان خدا در این جهان در برابر تکالیف الهی‌ به دو گروه متفاوت تقسیم می‌شوند،در این‌جا خرد از آن حکم کلی خود در زمینهء حسن و قبح،استمداد می‌جوید و می‌گوید برخورد یکسان با این دو گروه برخلاف‌ شیوه‌"عدل‌"است بنابراین اگر هر دو گروه را پاداش نیک،و یا هر دو را کیفر دهد،و یا اصلا اطاعت و مخالفت هر دو گروه را نادیده بگیرد و کوچکترین ترتیب‌ اثری به آن ندهد،رفتار عادلانه نکرده است و همان‌گونه که پاداش هنگان و یا کیفر به هر دو گروه برخلاف عدل الهی است،هرچند ملازم با واقعیت معاد است‌ همچنین بی‌طرفی و بی‌تفاوتی که اصل معاد را نفی می‌کند،نیز برخلاف عدل‌ الهی می‌باشد و سخن در این بخث همین مطلب سوم است که قرآن روی آن تکیه‌ می‌کند. و به دیگر سخن اگر بین این دو گروه در این جهان از نظر جزا تفاوتی وجود داشت در این صورت عدل الهی برای خود مظهری پیدا می‌کرد،ولی فرض این‌ است که در این جهان برخورد یکسان است طبعا برای تحقیق مفهوم عدالت به‌ صورت اتم و اکمل حیات دیگری لازم است که جلوه‌گاه عدالت حق باشد،و از این طریق معاد را یک امر حتمی و قطعی تلقی می‌کند اینک قسمتی از آیاتی که‌ در این قلمرو وارد شده است را از نظر خوانندگان می‌گذرانیم: آیات در این مورد بر دو گروهند: 1-گروهی که مساله تساوی در کیفر و پاداش را با لحن تعجب‌آمیزی انکار می‌کند و آن را با عدل الهی سازگار نمی‌داند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.