Skip to main content
فهرست مقالات

مزایا و نگرانی های آموزش الکترونیکی

نویسنده:

ISC (32 صفحه - از 213 تا 244)

کلیدواژه ها :

آداب تعلیم و تعلم ،آموزش الکترونیکی ،دانشگاه مجازی

کلید واژه های ماشینی : آموزش الکترونیکی، آموزش، آداب تعلیم و تعلم، فراگیری، اسلام، نگرانی‌های آموزش الکترونیکی، دانش، علمی، معلم، امام علی

با توجه به رویکرد گستردة جهانی نسبت به فناوری ارتباطات و اطلاعات و تأثیر فراوان آن در همة عرصه‌های زندگی بشر، لازم است این موضوع از ابعاد مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. یکی از دست‌آوردهای بزرگ این فناوری، تحولی است که در عرصة‌ آموزش ایجاد کرده است. امروزه آموزش الکترونیکی به عنوان شیوه‌ای نوین، مورد توجه محافل و مراکز آموزشی قرار گرفته است و نظرات گوناگونی در ارتباط با مزایا و مشکلات آن مطرح می‌شود. از آنجا که دین مبین اسلام، ارزش و اهمیت فوق‌العاده‌ای برای امر تعلیم و تربیت قائل است و توصیه‌های فراوانی در زمینة آداب تعلیم و تعلم بیان کرده، مناسب است با بررسی ویژگی‌های آموزش الکترونیکی و مقایسة آن با آداب و توصیه‌های اسلامی، میزان تأثیر این شیوه در تحقق و یا عدم تحقق این دستور‌العمل‌ها مورد سنجش قرار گیرد. در این مقاله تلاش شده است با برشمردن آن دسته‌ از آداب تعلیم و تعلم در اسلام که ارتباط مستقیم با موضوع دارند، ابتدا مزایای آموزش الکترونیکی و سپس نگرانی‌ها و مشکلاتی که این شیوه در مسیر عمل به آن آداب ایجاد می‌کند، بیان گردد. در پایان، با ذکر دلایل و مقدماتی، اظهار امیدواری شده است که گسترش این ابزار و فناوری، زمینه‌ساز ظهور مصلح جهانی و تحقق جامعة‌ آرمانی بشریت باشد.

خلاصه ماشینی:

"در این نوشتار بر آنیم که با توجه به تعالیم پیشوایان اسلام در زمینة آداب و تعلیم و تعلم و اصول و ضوابطی که آنان برای امر آموزش بیان داشته‌اند، به بررسی نقاط قوت و امتیازات آموزش‌های الکترونیکی _ و به تعبیر بهتر، فراگیری الکترونیکی (e-learning) _ و نقش بهره‌گیری از این شیوه در تحقق و اجرای آن رهنمودها و همچنین ضرورت‌ها و نگرانی‌هایی که لازم است در مسیر آیندة این شیوه مورد توجه قرار گیرد بپردازیم. برخی از عوامل زمینه‌ساز این مزیت عبارتند از:‌ * عدم وابستگی به زمان و مکان خاص و در نتیجه امکان پی‌گیری همیشگی دروس؛ * امکان فراگیری با این شیوه در کنار مشاغل و فعالیت‌های دیگر؛ * امکان ارتباط آسان دانش‌آموختگان با استادان و مرکز آموزشی پس از فراغت از دورة تحصیلی؛ * امکان برنامه‌ریزی مراکز آموزشی و اساتید برای آیندة دانش‌آموختگان و تبادل پیام‌ها و متون علمی و استفاده از توانایی‌های طرفین؛ * با توجه به عرضة‌ آسان و فراوان پرسش‌ها، نقدها و ایده‌های گوناگون، در چنین محیطی هیچ‌گاه کسی خود را بی‌نیاز از دانستن نخواهد دانست. زیرا در این شیوه: * سرعت سیر دروس، با توجه به استعداد و شرایط هر فراگیر قابل تغییر و تنظیم است؛ * امکان تکرار مباحث، بدون اتلاف وقت سایر فراگیران وجود دارد؛ * مدیریت آموزشی می‌تواند نقش بیشتری در جلوگیری از سخت‌گیری‌های سلیقه‌ای داشته باشد؛ 2 – 4) طبقه‌بندی مخاطبان از آنجا که میزان آگاهی و ظرفیت افراد، با هم متفاوت است، مطالب و آموزش‌هایی که در اختیار دیگران قرار می‌گیرد نیز باید حساب‌شده و با توجه به سطح مخاطب، تنظیم و ارائه گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.