چکیده:
بی اعتنایی عرب پیش از اسلام به خواندن و نوشتن، نخستین عامل وابستگی فکری آنان به
اهل کتاب بود که به تدریج باعث سلطه فرهنگی یهود و نصارا بر آن ها شد. اهتمام اهل
کتاب به قصص و داستان سرایی و حرص مسلمانان در شنیدن افسانه های ساخته یهود و ساده
لوحی برخی راویان حدیث نسبت به نو مسلمانان اهل کتاب نیز مزید بر علت شد و زمینه
های وابستگی فکری بیشتر و نفوذ اندیشه های اسرائیلی در میان مسلمانان را فراهم
ساخت. با تلاش رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در استقلال فکری عرب های مسلمان و نهی
آن حضرت از مراجعه به اهل کتاب، برخی مسلمانان نسبت به آن ها علاقه نشان دادند و
خلفای نخستین نیز میدان را برای نومسلمانان اهل کتاب باز گذاشتند. امویان هم برای
مشروعیت بخشیدن به قدرت خویش، از اندیشه های اسرائیلی بیشترین بهره را بردند.
امامان شیعه(علیهم السلام) با طرح اندیشه های خالص اسلامی و ارائه معیارهای صحیح
برای تمیز روایات صحیح از سقیم، با مبلغان افکار اسرائیلی به مبارزه برخاستند.
نوشتار حاضر به منظور ارائه شناخت از زمینه های نفوذ اندیشه های اسرائیلی در میان
مسلمانان سده نخست اسلامی و پیامدهای آن و نیز واکنش امامان شیعه و برخی صحابه و
تابعین در برابر آن اندیشه ها، به بررسی این مسئله پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"با تلاش رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در استقلال فکری عرب های مسلمان و نهی آن حضرت از مراجعه به اهل کتاب، برخی مسلمانان نسبت به آن ها علاقه نشان دادند و خلفای نخستین نیز میدان را برای نومسلمانان اهل کتاب باز گذاشتند.
70 برخی مفسران نوشته اند که رسول خدا(صلی الله علیه وآله)چنین افرادی را احمق ترین و گمراه ترین کسان نامید که با وجود قرآن، از آن روی گردان شده و به کتاب های دیگر _______________________________ مورد از انگیزه های جعل حدیث اشاره کرده است که برخی از آن ها با زمینه های نفوذ اسرائیلیات مشترک هستند.
با این حال، کعب پشت سر عمر تکبیر گفت و اظهار داشت: ای امیر المؤمنین کاری که تو امروز کردی، همان کاری است که پانصد سال پیش یکی از پیامبران بدان خبر داده بود!108 برخی منابع اهل سنت، به نقل از ابن شهاب زهری، نوشته اند: اهل کتاب، نخستین کسانی بودند که به عمر، لقب فاروق دادند و مسلمانان هم این مطلب را از آن ها نقل کردند.
203 تفسیر اهل الذکر در آیه: «فسئلوا اهل الذکر»204، توسط امامان شیعه، به اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه وآله)و آل محمد(علیه السلام)، که مصداق بارز اهل الذکر بودند،205 نیز برای همین بود که مردم را از مراجعه به اهل کتاب باز دارند ; چه این که آن ها اندیشه های انحرافی داشتند و مراجعه مسلمانان به آن ها پیامدهای ناگواری را بدنبال داشت."