Skip to main content
فهرست مقالات

مسایل آموزش جغرافیا از دیدگاه جغرافیدانان ایران

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 193 تا 206)

کلید واژه های ماشینی : جغرافیا، جغرافی‌دانان مشکل اصلی آموزش جغرافیا، آموزش جغرافیا، جغرافی‌دانان، آموزش جغرافیا از دیدگاه جغرافی‌دانان، مسائل آموزش جغرافیا، علم جغرافیا، بررسی مسائل آموزش جغرافیا، مسائل آموزش جغرافیا در ایران، پرسشنامه

به منظور بررسی مسائل آموزش جغرافیا در ایران پرسشنامه‌ای بین جغرافیدانان توزیع‌ گردید.بررسی پرسشنامه‌های جمع‌آوری شده نشان داد که فعالیت علمی به ویژه تألیف و ترجمه‌ کتب علمی قابل توجه نیست و اکثر جغرافیدانان با مجلات تخصصی جغرافیا ناآشنایند.موضوع‌ علم جغرافیا را غالبا روابط انسان و محیط می‌دانند و معتقدند که آموزش دورهء پیش از دانشگاه بر شناخت محیط،و آموزش دانشگاهی به جنبه‌های کاربردی جغرافیا تأکید کند.نقشه به عنوان‌ مهمترین وسیلهء کمک آموزشی شناخته شد.به نظر اکثر جغرافیدانان مشکل اصلی آموزش‌ جغرافیا،آشنا نبودن کامل مدرسان جغرافیا با پیشرفتهای علم و بی‌اطلاعی برنامه ریزان جامعه‌ از توان علم جغرافیا در حل مشکلات جامعه است.

خلاصه ماشینی:

"در تهیه پرسشنامه سعی شده است که موارد زیر به‌ طریقی ارزیابی شوند: 1-وحدت نظر جغرافیدانان در تعریف موضوع جغرافیا 2-علاقه‌مندی جغرافیدانان به جغرافیا 3-هدف آموزش جغرافیا در ایران‌ 4-مشکلات نظام آموزشی جغرافیای ایران‌ 5-ویژگیهای علمی مدرسان جغرافیا نتایج:بعضی از سئوالات دربارهء ویژگیهای علمی و کارهای تحقیقی جغرافیدانان بوده است‌ که نتایج به دست آمده به شرح زیر است: میانگین کتابهای منتشر شده توسط«الف»حدود 2 جلد است. خوشبختانه پاسخ‌دهندگان همهء جوانب آموزش را موردنظر داشته و نبود ابزار جدول(2):مشکل اصلی آموزش جغرافیا از نظر جغرافیدانان‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) کمک آموزشی و ارتباط ضعیف سیاستگزاران جامعه با علم جغرافیا را نیز ذکر نموده‌اند. جدول(3):پاسخ جغرافیدانان در زمینه مناسبترین وسیلهء آموزشی جغرافیا (به تصویر صفحه مراجعه شود) تفسیر نتایج:براساس نتایج ارائه شده می‌توان اهداف تحقیق را مورد مداقه و بررسی قرار داد. چگونه‌ ممکن است که جغرافیدانان ایرانی هیچکدام از تنها دو مجلهء جغرافیایی کشور را دریافت نکنند؟ شاید بتوان گفت که به دلیل مسایل مذکور،اکثر مدرسان نسبت به شغل خود احساس مسئولیت‌ کمتری دارند و در نتیجه 43 درصد پاسخ‌دهندگان مشکل اصلی جغرافیا را ناتوانی مدرسان‌ اعلام می‌کنند. جدول(4):درصد انواع مقالات جغرافیایی در دو مجله معروف کشور از اولین شمارهء آنها تا شمارهء پاییز 2731 (به تصویر صفحه مراجعه شود) خلاصه و پیشنهاد:به منظور بررسی مسائل آموزشی جغرافیا در ایران پرسشنامه‌ای بین‌ جغرافیدانان توزیع گردید که در آن نظر پرسش شوندگان دربارهء فعالیتهای علمی استادان و مسائل ریشه‌ای جغرافیا خواسته شده بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.