خلاصه ماشینی:
"مقاله زبان حرکت،نور و طراحی صحنه در آثار رابرت ویلسون چرا کسی نگاه نمیکند؟ مترجم وحید اعتمادی روزنامه«نیویورک تایمز»از رابرت ویلسون به عنوان هنرمندی نام میبرد که بر قله تئاتر تجربی ایستاده و از سنتهای تئاتری روزگار خود پیشی گرفته است و او را به خاطر اجرای نمایشهایی همچون«انشتین در ساحل»، «پادشاه اسپانیا»و«آلیس»و استفاده منحصر به فردش از«زمان»و«مکان»در صحنه،کاشفی نابغه میداند.
در 8691،ویلسون،گروه نمایشی تجربی،با نام«درسه پرندگان برد هوفمان»-برد هوفمان نام رقصندهای است که به ویلسون در رفع لکنت زبان مربوط به دوران نوجوانیاش کمک کرده بود-را بنیان نهاد و با این گروه او نخستین کارهای قابل توجه خود را خلق کرد.
«نام ویتس»21(ترانهسرا و همکار مشهور ویلسون در بسیاری از آثار او)در مورد رابطه منحصر به فرد ویلسون با لغات گفته است:«لغات برای رابرد همچون میخهایی بر کف آشپزخانه در تاریکی شباند و در حالی که شما د این میان پابرهنه هستید او مسیری را تمیز میکند و میتواند بدون وارد کردن صدمهای به خود در میان لغات قدم بزند.
در هنگام کار کردن بر نمایش«لیر شاه»او بابیمبالاتی، ضرورت خود در استفاده از سکوت را این گونه توضیح میدهد: «آنچه که بازیگران برای آن تلاش میکنند،اشتباه است چون همه آنها تنها به تفسیر متن فکر میکنند و نگران آن هستند که چگونه لغات را بیان کنند در حالی که چیزی درباره بدنشان نمیدانند،در ضمن شما آنها را در حالی مشاهده میکنید که بر روی صحنه راه میروند بدون آن که وزن،ژست و حرکت خود را در فضای اجرایی درک کنند."