خلاصه ماشینی:
رویکرد اجرایی عروسکی به دو اثر کلاسیک: اورستیا(اشیل)رومئو ژولیت(شکسپیر) روایت از نوعی دیگر مقاله شیوا مسعودی عضو هیئت علمی دانشکدهی هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران (به تصویر صفحه مراجعه شود) اگر کارگردان را مفسر نمایش بدانیم و هر اثر اجرایی را خوانشی نو از یک متن مکرر قلمداد کنیم،اجرای هر نمایشی مستلزم داشتن رویکردی اجرایی به متن است.
آنچه ماهیت اصلی معنای رویکرد اجرایی در این نوشتار را تشکیل میدهد،کارکردهای عروسکی(قابلیتهای عروسکی)متن است که با این پرسش آغاز میشود:اگر بخواهیم دو اثر کلاسیک اورستیا و رمئو ژولیت را با نگرههای نمایش عروسکی اجرا کنیم یا رویکرد اجرایی خود را به سمت نمایش عروسکی هدایت کنیم،چه راههایی را پیشرو داریم؟ اجرا کردن یک اثر بهصورت تئاتر عروسکی که هیچ دلیل موجه و منطقی برای جایگزینی عروسک بهجای بازیگر ندارد،عمل سخت و بیهوده چون خویشکاری سیزیف است.
عوامل مؤثر در رویکرد اجرایی این اثر در چند حوزه قابل بررسی است:تقابل نفرت و عشق،معنای نقاب،پیوند معنایی کنشها با الگوهای نمایش ایرانی،هویتبخشی عروسکی و شیوهی روایی.
براساس (به تصویر صفحه مراجعه شود) این دیدگاه شاید بتوان تمامی نمایشنامهها را با منظری عروسکی اجرا کرد با این توضیح که رویکرد اجرایی عروسکی به یک اثر نمایشی به معنی جایگزین کردن تمامی شخصیتهای آن با عروسکها نیست.
باتوجه به ماهیت کنش اصلی این نمایش(انتقام)اجرای آن میتواند بدون هیچ کلامی میسر گردد چرا که تصویر به تنهایی قادر است کنشها و شخصیتها را مورد واکاوی قرار دهد در این نگاه با توجه به اهمیت نقش همسرایان در آثار کلاسیک یونانی،عبارتهایی از همسرایان میتواند مؤخرهی هر بخش و آغاز بخش دیگر از این سهگانه باشند.