Skip to main content
فهرست مقالات

جغرافیای شخصی و آموزش جغرافیا

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 115 تا 130)

کلید واژه های ماشینی : آموزش جغرافیا، جغرافیای شخصی، محیط، دانش‌آموزان، جغرافیای شخصی و آموزش، مکان، انسان، تجارب، آموزش جغرافیا برمبنای جغرافیای شخصی، ادراکات

خلاصه ماشینی: "با قبول این مطلب که غایت آموزش جغرافیا در دوره‌های پیش از دانشگاه،تربیت دانش‌آموزان برای زندگی در جامعه‌ای‌ سالم سات،مسئولیت جغرافیای انسانگرایانه در تصحیح ادراکات ذهنی و تعمیق و گسترش آنها و نیز ارتقای آگاهی دانش‌آموزان از اعمال و کنش‌های‌ آنها با محیط زیست و ضرورت کسب معرفت و مهارتهای جغرافیای‌ شخصی بیش از پیش آشکار می‌شود. معمولا برای تحقق این منظور موضوعها و مسائل‌ گوناگونی به عنوان تمرینهای درون گلاسی و تکالیف علمی به دانش‌آموزان‌ معرفی می‌شوند که برخی از آنها عبارتند از:بیان خاطرات دانش‌آموزان از مشاهدهء مکانهای گوناگون و نحوهء تأثیر آنها در روحیاتشان،ارزیابی‌ مکان و سعی در مقایسهء آن با دریافت دیگر هم‌شاگردان،سنجش‌ عکس العمل دیگران نسبت به محیط. دربارهء آن‌چه رویداد خاصی را می‌دانید؟چه عواملی سبب شده است که آنجا تا این‌حد برای شما خاطره‌انگیز باشد؟بقیهء همشاگردان دربارهء آنجا،اگر دیده‌ باشند،چه نظری دارند؟جایی که بدترین و بهترین تجربیات زندگی شما در آن اتفاق افتاده است کجاست؟آیا اشکال فیزیکی و دیگر ویژگی‌های آن در احساسات شما مؤثر است؟در صورت مثبت بودن پاسخ،این مکان را به دقت توصیف کنید و نحوهء تأثیر آن را در روحیات و احساسات خود بنویسید؟ ب:چشم‌اندازهای محیطی به مکانی که در محیط مدرسهء خود که در آن احساس راحتی می‌کنید بروید. با قبول این‌که هدف و غایت آموزش جغرافیا در دوره‌های پیش از دانشگاه،تربیت دانش‌آموزان‌ برای شرکت آگاهانه و مسئولانه‌شان در جامعهء فرداست،ضرورت تجدید نظر در محتوا و روش آموزش جغرافیا در چارچوب نگرشهای رفتاری و انسان‌گرایانه؛یعنی‌"جغرافیای شخصی‌"انکارناپذیر است،چرا که دیدگاه‌ انسانگرایانه با تصحیح و تعمیق ادراکات ذهنی و ارزشهای شخصی، دانش‌آموزان را از پیامدهای مثبت و منفی اعمال و کنش‌هایشان با منابع‌ طبیعی و محیط زندگی به خوبی آشنا می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.