Skip to main content
فهرست مقالات

اصول و مبانی تفسیر «الفرقان»

نویسنده:

(24 صفحه - از 282 تا 305)

کلید واژه های ماشینی : فرقان ،تفسیر ،قرآن ،الفرقان ،مفسر ،تفسیر فرقان ،روایات ،تفسیر قرآن با قرآن ،سبک ،سنت ،فهم ،پیامبر ،سبک تفسیر قرآن با قرآن ،تفسیر آیه ،معانی ،مفاهیم ،شیوه تفسیر قرآن با قرآن ،واژه‌ها ،بطون ،قرار ندادن آرای تفسیر مفسران ،نظریه ،شیوه ،باور ،رأی ،ظاهر ،دیدگاه ،سخن ،دیدگاه مفسر نسبت به قرآن ،نسخ قرآن ،نقل

خلاصه ماشینی:

"نخستین چیزی که مفسر در تفسیر یک آیه بدان توجه نشان می دهد حدود و گستردگی مفهومی کلمات است، سعی او برآن است که مفاهیم واژه ها را بدون هرگونه محدودیتی وبا همان گستردگی طبیعی که در خود کلمه وبا توجه به موقعیت کاربردی آن درآیه وجود دارد، به عنوان پایه و سرآغاز تفسیر قرار دهد، وتا اندازه ای که توانایی ذهنی وفکری مفسر اجازه می دهد به گستردن مفهوم آیه و شناخت مصداقها وواقعیتهای قابل انطباق درآن بپردازد وهرگونه محدودسازی را تا آن جا که ازخود آیه در پرتو آیات تفسیری دیگر پدید نیامده باشد به کنار گذارد. (تفسیر فرقان4 /321 ـ 322) ویا در رابطه با آیه: (احل الله البیع وحرم الربا) پس از طرح این پرسش که آیا این جمله ازسخنان خداوند است یا از رباخواران، می نویسد: (درهردوحالت می توان ازآن به عنوان یک قاعده راجع به حلیت بیع وحرمت ربا استفاده کرد؛ چه این که اگر این جمله از رباخواران هم باشد، با توجه به این که آنها از خدا نقل کرده اند وخداوند نیز آنها را دراین سخن تکذیب نکرده است، معلوم می شود حقیقت دارد؛ زیرا رد نکردن، دلیل بر تصدیق است، چنانکه در بسیاری از سخنان کفار و شیاطین، همین گونه است. 17 تا این جا نظر مفسر هماهنگ با دیگران است ونکته تازه ای ندارد؛ اما او معتقد است که نه از قرآن چیزی کاسته شده و نه درقرآن چیزی وجود دارد که افزون باشد وبود ونبودش یکسان، بلکه حتی یک واو از نظر معنا، دخالت درساختار مفهومی وپیامی آیه دارد ومعنای خاص خود را دارد و نباید گمان کرد که برخی الفاظ تنها برای رعایت سجع و قافیه آیات آمده است و بارمفهومی ندارد، زیرا کلام الهی بسی بالاتر ازآن است که به ضرورت و تنگی قافیه دچار آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.