چکیده:
زمینه: با مروری بر پیشینه اخلاق در جهان، ایران باستان و دستورات و رهنمودهای ادیان ایرانی، اسلام و زرتشت و اشاره ای به آیین و آداب اخلاقی در نظم و نثر پارسی، به بررسی و کنکاش واژه پرفشن و مقایسه با مفهوم و کاربرد حرفه و کسب و کار پرداخته شده است.
توضیح این که خدمات هر پیشه و شغلی، مانند نجاری، آهنگری و غیره که در قبال دریافت پول (پاداش) ارایه می شود، در واقع همان حرفه و کسب و کار است، ولی خدمات عالیه ای که نه بخاطر پول بلکه در خلوص و قداست و معنویت انجام می شوند و با پاداش مادی و دنیوی قابل جبران نیستند (مانند پزشکی، معلمی، روحانیت، قضا، هنر و ادبیات و ...)، از ارج والایی برخوردار هستند و برابر مفهوم کیش قرار دارند.
نتیجه گیری: پروفشن و برابر فارسی آن کیش، شامل چند گروه از خدمات متعالی است، در حالیکه دیگر مشاغل هر چند دارای صنف و سندیکا و کد اخلاقی باشند، کیش و رسالت و حرفه شریف نخواهند بود.
خلاصه ماشینی:
"{Sمذهب عارف ز مذهبها جداست#عارفان را مذهب ایشان خداستS}با آنکه برخی از دست اندرکاران و اخلاق نگاران بر این نظرهستند که هر کسب و کاری که دارای کدهای اخلاقی مدون خود باشد،میتوان آنرا یک پروفشن یا برابر حرفه دانست و واژههای حرفهای،حرفهای گری،حرفهایگرایی و...
)باشد،ولی گروهی دیگراز صاحبنظران و سیاستگذاران اخلاق،بر این باور هستند کهواژه پروفشن همراه با برابر پیشنهادی آن"کیش"فقط باید درمورد همان اشراف که خدمات متعالی آنان،نه برای پاداش مادی،بلکه فقط براساس اخلاق و لذت معنوی است،بکار گرفته شود.
سخن پایانی این که،هرچند تدوین کدهای اخلاقی(آییننامهاخلاقی)برای هر حرفه،سازمان،کسب و کار،انجمن و نهاد دولتی وخصوصی،بسیار نیکو و بجا و ضروری است و ایشان را از بسیاریکجرویها و بیاخلاقیها(دانسته و ندانسته)باز میدارد،ولی هرگزجایگاه اجتماعی آنها را به کیشهای شریف یاد شده،در واقع همانپروفشن،که در سراسر جهان بین مردم عام و خاص از قداست و احترامویژهای برخوردار هستند،نمیرساند.
WHO(1995)Guidelines on Ethical Issues in Medical Genetics and the Provision of Genetic Servies(Farhud as a commitee member).
WHO(1998)Proposed International Guidelines on Eth ical Issues in Medical Genetics and Genetic Dervices(Farhud as a commitee member)."