Skip to main content
فهرست مقالات

فقه شیعی و رویکرد به قرآن

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 3 تا 16)

خلاصه ماشینی:

"اما در مواردی، رگه هایی از توجه ژرف تر دیده می شود، ازجمله، دروجوب پرداخت زکات به امام و فقیه(ونفی حق پرداخت شخصی زکات) می نویسد: (خداوند فرمود: خذ من اموالهم صدقة تطهرهم و تزکیهم… خداوند، پیامبرش را فرمان داد تا صدقات آنان را بگیرد… امام، جانشین پیامبر است ( درهرچه بر پیامبر واجب است) ازجمله به پاداشتن حدود واحکام) شیخ مفید با استفاده ازآیه واین که تعبیر به (خذ) به کار رفته است و این تعبیر نشان می دهد که پیامبر، موظف به دریافت زکات است وپرداخت مستقیم و شخصی، برائت ذمه نمی آورد، اضافه می کند: (بنابراین، اگر پیامبر(ص) حضور دارد، بایستی زکات را به او رساند و در نبود او، دراختیار جانشین وی[امام معصوم]گذارد واگر او در غیبت است، بایستی به نائبان خاص او داد و درزمانی که سفیران خاص وجود ندارند، زکات را به فقیهان مورد اطمینان تحویل داد. باآن که به واسطه آن روایات، نمی توان قرآن را تخصیص زد و ازظاهر قرآن، روی گرداند، بلکه عمل به ظاهر قرآن، واجب ولازم است … تأکید فقیه بزرگ، ابن ادریس، در ضرورت رجوع به ظواهر قرآن و نقد تخصیص آن به اخبار آحاد، گرچه ازمبنای اصولی ایشان در حجت نبودن خبرواحد، نشأت می گیرد، اما کم وبیش حکایت ازآن دارد که کسانی چون ایشان قرآن وسنت متواتر را (که البته در حجم و گستردگی با قرآن برابری نداشت)مبنای کافی و پایه ای استوار برای استنباطهای فقهی می دیدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.