Skip to main content
فهرست مقالات

حوزه های مشترک دانش فقه و تفسیر

نویسنده:

(20 صفحه - از 103 تا 122)

کلید واژه های ماشینی : فقه ،تفسیر ،دانش ،دانش فقه ،قرآن ،عقل ،دانش فقه و تفسیر ،احکام ،فقیه ،حکم شرعی ،احادیث ،فقه و تفسیر ،سنت ،مفسر ،کاربرد ،اجتهاد ،فهم ،مبادی ،قرآن و حدیث ،فهم فقیه ومفسراز کتاب وحی ،واژه ،درک ،سخن ،کاربرد سنت در دانش فقه ،حکم عقلی ،کلامی ،جایگاه قرآن در دانش فقه ،تبیین ،دانش تفسیر ،تفسیر قرآن

خلاصه ماشینی:

"ازجمله تعریض عارفان به فقیهان، که منزلت مادی و معنوی که در قرآن و حدیث برای فقه و فقیه، بیان شده است، آیا به راستی حق فقیهان است؟ وآیا فقیه و دانش فقه، ازیک جا به جایی واژگانی، بهره نبرده اند؟ این نقد و تعریض در کلمات عارفان و متصوفان، فراوان یافت می شود. 2. آیا دانش تفسیر و فقه اصطلاحی (آشنایی اجتهادی با احکام شرعی) تاریخ مشترک دارند وازیک نقطه آغاز می گردند؟ یا یکی بردیگری تقدم زمانی دارد؟ پاسخ این پرسش، مبتنی بر آن است که آغاز اجتهاد و فقاهت ونیز دانش تفسیر را از چه زمانی بدانیم؟ درتاریخ تشریع واجتهاد، گروهی برآن عقیده اند که عصر اجتهاد، از دوره پیامبر(ص)آغاز شده است. هرچند به واسطه طول دوره زمانی آن بزرگواران، مسلما امکان تفسیرآیات بیشتری برای ایشان فراهم بوده است؛ اما هم چنان این سؤال درخور بررسی و کاوش است که آیا ایشان، تمامی آیات قرآن را تفسیر کرده اند، یا تنها به آیات مبهم و یا نیازمند به تبیین پرداخته اند ونه آن که از ابتدا تا انتهای قرآن، تک تک آیات، از سوی ایشان تفسیر شده باشد. اما قسم نخست: این راه به ثبوت حکم شرعی نمی انجامد؛ زیرا گاه مصلحت ادراک شده از سوی عقل، با مفسده ای همراه است که از دید عقل مخفی مانده است و یا مصلحتی وجود دارد که عقل آن را درنیافته و فقط مفسده را درک کرده است؛ زیرا عقل جمیع معیارهای احکام را نمی تواند درک کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.