Skip to main content
فهرست مقالات

فقه قرآنی در منظر فقیهان اهل سنت

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 165 تا 190)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، اهل سنت، فقهی، مذهب، فقهای اهل سنت، صحابه، فقه قرآنی، منظر فقیهان اهل سنت، شافعی، حکم

خلاصه ماشینی:

"56 این دودیدگاه متفاوت درباره محدوده داوریهای فقهی قرآن روی مطالعات فقهی قرآنی این دو پیشوای مذهب اهل سنت و نیز آرای پیروانشان تأثیر گذارده است، زیرا براساس باور شافعی از آیات مربوط به نماز در فروعات گوناگون می توان استفاده کرد، ولی در فقه مالکی این آیات مجمل تلقی می شود وبه اطلاق و عموم آنها تمسکی صورت نمی گیرد. ) 58 بینش خاص مالک درباره بیانهای قرآنی و مراجعه اندک وی به تفسیر و تجزیه و تحلیل آیات قرآن، سبب شده است که اگر در موردی هم به قرآن تمسک جسته، از تضلع کافی برخوردار نباشد به عنوان مثال: مالک اعتقاد دارد که برده می تواند چهار همسر بگیرد وبرای اثبات این مدعا به ظاهر این آیه استدلال می کند: (فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع) نساء/3 (با زنان ازدواج کنید، دو یا سه یا چهارهمسر بگیرید) این درحالی است که شافعی می گوید این آیه فقط به مردان آزاد، اجازه داشتن چهارهمسر را می دهد زیرا در ذیل همین آیه آمده است: ( فان خفتم ألا تعدلوا فواحدة او ما ملکت ایمانکم) اگر می ترسید عدالت را رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید یا از زنانی که در تملک شمایند و کنیز به حساب می آیند. کسانی مانند ابن جریرطبری که اوامرقرآن را حمل بروجوب می کنند، می گویند نوشتن سند برای دیون مالی واجب است، ولی برخی دیگر که اوامر را صریح در وجوب و دلیل برآن نمی دانند وبرای اثبات وجوب جویای قرینه دیگری هستند، می گویند امر دراین آیه استحباب را می رساند؛ زیرا ما شاهدیم که عموم مسلمانان خرید و فروش نسیه ای دارند بدون این که بنویسند ویا گواه بگیرند واین روش عام عرف مسلمانان، دلیل بر واجب نبودن نوشتن و گواه گرفتن بر دیون است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.