Skip to main content
فهرست مقالات

محدود ساختن تعلیم و تربیت تجربی از نظر اخلاق

نویسنده:

ISC (7 صفحه - از 380 تا 386)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت، ساختن تعلیم و تربیت تجربی، تدریس، فن تعلیم و تربیت، آزمایش، روانشناسی، پیروی، روش تدریس، تجربه، وسائل، نظریه، مسائل تعلیم و تربیت تجربی، تربیت علمی اخلاقی، عقیده، عده نظریه طبیعیون پیروی، خط، علم، مسائل تدریس و تشکیلات مدرسه، تحقیق، فن تدریسی، محدود ساختن تعلیم، مسائل، بستن تمام وسائل، مطالعه روش تدریس و نتائج، تعلیم و تربیت علمی، عمل، ارزش، تربیت طرفدار تعلیم و تربیت، نظریات فلسفی پیروی، تعلیم و تربیت طرفدار تعلیم

خلاصه ماشینی: "برای روشن شدن مطلب ممکنست بذکر شواهد زنده‌ای توسل جست مثلا آیا ممکنست کتب مولانا جلال الدین رومی و یا سعدی را بدون اینکه قسمتهائی را که‌ مغایرت با مبانی اخلاقی دارند از آن استفاده نموده و در دسترس دانش‌آموزان قرار داد؟ البته واضح است که عده‌ای طرفدار مطالعه کامل کتب مذکور هستند زیرا عقیده دارند که در تقویت هوش و بسط افکار نقش بزرگی دارد و بجنبه اخلاقی آن توجهی ندارند ولی بعقیده عدهء جنبه اخلاقی در تعلیم و تربیت بسیار مهم است و هیچوقت نبایست‌ آنرا فراموش نمود بنابراین در استفاده از کتب همیشه باید قطعاتیکه مغایرت با مبانی‌ اخلاقی و مذهبی دارند از آن حذف شود. ما معتقدیم که تمام افراد دارای حقوق غیر قابل انکاری میباشند که هیچ مربی‌ حق تجاوز بآن را ندارد مثلا هنگامیکه محقق و متجسس برای تعیین عکس العمل‌ شخص بالغی را در مقابل نقاشی‌هائیکه نمودار زنان عریان است قرار داده و آنها را یادداشت میکند آیا این عمل محقق با حقوق شخص مورد مطالعه تباین ندارد؟ همچنین وقتیکه برای مطالعه روحیه طفلی کتب منافی اخلاق را در دسترس او میگذارند و غیره و غیره تجاوزی بحقوق او نشده است؟استفاده از فیلمهائی که در آن اعمال‌ جنسی نشان داده میشود تا چه اندازه‌ای میتواند مفید واقع شود؟ تمام این مسائل بخوبی نشان میدهند که اختلافاتی که از بی‌طرفی بین محققین‌ وجود دارد دربارهء نتیجه تجربه و آزمایش نیست بلکه ناشی از اختلاف عقیده فلسفی‌ آنانست بنابراین تمام محققین تعلیم و تربیت ناگزیر از پیروی از یک فلسفه زندگی‌ میباشند،تمام اشخاصیکه عملا بطور نظری در کارهای تعلیم و تربیت دخالت داشته‌اند بطور قطع بیک نظریه فلسفی متکی بوده و اختلاف نظر تعلیم و تربیتی در گذشته و حال همیشه‌ در فلسفه تعلیم و تربیت بوده نه در قسمت فنی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.