Skip to main content
فهرست مقالات

نقد نظریه نسخ از دیدگاه آیت الله خوئی (ره)

نویسنده:

(14 صفحه - از 58 تا 71)

خلاصه ماشینی:

"تحقیق آن است که این قسم از نسخ واقع نشده است، چه، قرآن می فرماید: «آیا درباره قرآن تدبر نمی‌کنند که اگر از نزد غیر خداوند می بود در آن اختلاف بسیار می‌یافتند» با این حال، بسیاری از مفسران و دیگران در معنای آیات کریمه قرآن، آن گونه که بایسته بود، درنگ نکرده و پنداشتند که بین بسیاری از آیات تنافی وجود داشته و به سبب همین تنافی، آیه پسین را ناسخ آیه پیشین دانستند. با این مقدمه، ازمؤلف گرانقدر «البیان» می پرسیم که اگر ناسخ و منسوخ از مصادیق اختلافی است که قرآن کریم آن را درباره قرآن منتفی اعلام کرده، چگونه شما چنین سخنی را بین کتاب و سنت و کتاب و اجماع قطعی پذیرفته و با صراحت آن را امضا کرده اید؟ آیا سنت قطعی یا اجماع حتمی، به سان قرآن، بسته به وحی نیست؟ اگر چنین است، چگونه در بخشی از وحی، یعنی قرآن، وجود ناسخ و منسوخ به سبب لزوم اختلاف ناروا است، اما در بخشی دیگر ـ سنت و اجماع ـ روا می باشد؟ علامه طبرسی در رد کسانی که مدعی اند نسخ کتاب به سنت روا نیست، به این دلیل که خداوند«اتیان»بهتر از آن را به خودش منسوب کرده، با آن که سنت حقیقی به خداوند منسوب نمی‌باشد، نگاشته است: والصحیح أن القرآن یجوز أن ینسخ بالسنه المقطوع علیها ومعنی خیر منها أی أصلح لنا منها فی دیننا وأنفع لنا بأن نستحق به مزید الثواب وأما اضافه ذلک الیه تعالی فصحیحه، لأن‌السنه انما هی بوحیه تعالی وأمره، فاضافتها الیه کاضافته کلامه."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.