خلاصه ماشینی:
"آیا میتوان یک پدیدۀ عام را با اعتماد بر برخی مقررات خاص که عمدتا تحت تأثیر اوضاع و احوال خاص تدوین یافتهاند شناسایی نمود؟ آیا شایستهتر نبود که نگارنده با دیدی عامتر و با مطالعۀ متون و مقررات گستردهتر درصدد جستجوی حقیقت موضوع و آثار و لوازم آن برآید؟ دوم این که در موارد بسیار مطالب بیارتباط با اصل موضوع بیآنکه بتوان گفت فهم مسایل اصلی تحقیق متوقف بر طرح آنها بوده مطرح شده و گاه به تفصیل مود بحث واقع شدهاند از آن جمله است بررسی مشروعیت دادگاههای اختصاصی در حقوق اسلام(ص 101)،مطالب مربوط به مراحل تأسیس دادگاه ویژۀ روحانیت و اختیارات و صلاحیتهای این دادگاه(ص 108)،مطالب مربوط به تعریف و تعداد حدود(ص 113)،جایگاه زندان در حقوق اسلام(ص 152)و تجزیه و تحلیل مقررات قانونی مربوط به محاربه و افساد فی الارض (ص 182 به بعد).
مؤلف محترم گر چه در احصای تعاریف و معرفی ضوابط موجود رنجی بر خود هموار ساخته اما در نهایت خود از طرح تعریف یا ضابطهای که در عمل بتوان با تکیه بر آن به درک مفهوم جرم سیاسی و تشخیص مصادیق آن پرداخت سر باز زده است و این خود سبب آن است که خوانندۀ کتاب به گونهای غیر منضبط و بدون امکان استمداد از ضابطه یا معیاری خاص،مباحث آن را دنبال کند.
سؤال نخست در این باره این است که آیا پیش از تأسیس دولت جمهوری اسلامی در ایران با خارج از قلمرو حاکمیت دولت جمهوری اسلامی ایران چنین رفتارهایی از کسی سر نزده یا سر نمیزند؟سؤال دوم این است آن نوشتههای حقوقی که ارتداد را از عداد جرایم سیاسی خواندهاند کدامند؟ 19-در دو صفحۀ 199 و 200 آنچه به عنوان سایر مصادیق جرم سیاسی مطرح شدهاند(ارتداد و نقض حقوق و آزادیهای اساسی افراد)اولا اختصاصی یا ارتباطی به جمهوری اسلامی ندارند."