Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ و هویت ایرانی/ نقد و نظری بر کتاب: «شاهنامه فردوسی و فلسفه تاریخ ایران»

نویسنده:

(4 صفحه - از 2 تا 5)

کلید واژه های ماشینی : شاهنامه فردوسی و فلسفه تاریخ، فلسفه تاریخ، فردوسی و فلسفه تاریخ ایران، دین، حماسه، قوم، روح، ایرانی، آیین زرتشت و دین اسلام، فرهنگ و هویت ایرانی

خلاصه ماشینی:

"ثاقب‌فر با استفاده از اندیشه هگل در خصوص آگاهی،مادی شدن آگاهی و خودآگاهی تاریخی و مفهوم محوری روح یا ایده مطلق‌ هگل می‌نویسد:در واقع،آنچه در جامعه انسانی و تاریخ‌ آدمی وجود دارد-از نهادهای اجتماعی و فرهنگی گرفته تا نهادهای سیاسی،از خانواده گرفته تا دین و دولت-همان‌ تحقق روح یا آگاهی مادی شده است. همان‌گونه که اسطوره یا افسانه،همان جهان‌بینی و طرح منطقی فرهنگهای کهن و آغازین برای تعبیین‌ رویدادهای گیتی و زندگی اجتماعی آنهاست و دین‌ مرحله‌ای پیشرفته‌تر از این تبیین به شمار می‌رود،حماسه‌ نیز همچون فلسفه تاریخ اقوام است که به جای‌ تدوین شدن از سوی یک فیلسوف،از سوی تمام جامعه به‌ شکل روایتها و افسانه‌ها،آیینه تمام‌نمای همان طرح‌ منطقی نمایش و تبیین تاریخ گذشته قوم و سکوی پرشی‌ برای چیرگی بر واقعیت تلخ موجود و دست یافتن به‌ مینوهای قوم در آینده است. از جمله:الف)فرسودگی و آشفتگی حکومت در پایان سلطنت ساسانیان و ضعف حکومت مرکزی و مطابق فلسفه تاریخ اوستایی،تنها از طریق نیک‌زیستن در این جهان و تکامل بخشیدن به آن است که‌ سرانجام تضاد میان گیتی و مینو، جهان مادی و معنوی از میان‌ برمی‌خیزد و گیتی و مینو یگانه‌ می‌شود و به سخن دیگر،بهشت‌ پدیدار می‌گردد. به جرأت می‌توان گفت که علت‌ پذیرش آسان اسلام از طرف‌ ایرانیان،شباهتهای بسیاری است ه‌ بین آیین زرتشت و دین اسلام وجود دارد که از جمله می‌توان به‌ یکتاپرستی،پیوند دین و ساست، فلسفه تاریخ مبتنی بر نبرد حق با باطل،اعتقاد به منجی بشریت،اعتقاد به پل صراط(پل چینوت)و...."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.