Skip to main content
فهرست مقالات

گستره تعلیم و تزکیه در قرآن

نویسنده:

(26 صفحه - از 134 تا 159)

کلید واژه های ماشینی : تزکیه، تزکی، اخلاق، قرآن، تعلیم، نفس، خدا، پیامبر، تعلیم و تزکیه، انسان

خلاصه ماشینی: "با در نظر گرفتن آیات دیگری که به نحوی از تزکی و زکاء و زکات در ابعاد مختلف سخن گفته‌اند و بیانات اولیای دین و نظرات محققانه برخی مفسران با مشرب‌های گوناگونی که دارند، بر‌می‌آید که پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله بر اساس وحی، تعلیم و تربیت شده و بر همان اصل، مردم را آموزش داده و پرورش کرده و به تهذیب و تزکیه ایشان پرداخته است. در این دو آیه، از تزکیه، نهی و منع شده و همچنان‌که در ترجمه آیات آوردیم، تزکیه به خودستایی معنا شده است که همان، پاک انگاشتن خود است بی‌آنکه حقیقتا از خوبی و پاکی، خبری باشد و اما نظر مفسران: شیخ طوسی: شان نزول آیه، یهود و نصاری هستند که می‌گفتند:‌نحن ابناء‌الله واحبائه (مائده، 18/5) و نیز می‌گفتند:‌لن یدخل الجنه‌الا من کان هودا او نصاری (بقره، 2/111)، و بنابر روایت ابن مسعود منظور از تزکیه در آن آیه، به پاکی منسوب داشتن یکدیگر است (و به اصطلاح نان به هم قرض دادن) تا بدین وسیله و با خوشنامی ساختگی و به یاری همدیگر به اموال و دارایی‌های دنیوی دست یابند ولی از آنجا که زکاء‌به معنای رشد و نمو شایسته است، خداوند می‌داند که چه کسانی زاکی و پاک اند و مورد مشیت الهی قرار گرفته‌اند. منظور از تزکیه در نظر مفسران مغنیه می‌نویسد: هر چند که آیه درباره اهل کتاب نازل شده که صفت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و نبوت او را کتمان کردند ولی بهرحال، مراد آیه هر کسی است که حق را شناخت و با تأویل و تحریف، برای نفع شخصی خود آن را کتمان کرده است، یهودی باشد یا نصرانی و یا مسلمان."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.