خلاصه ماشینی:
"2)ناهماهنگی در بیان مطلب:مطالب ارائه شده در فصل اول کتاب که توسط پدیدآورنده به کتاب اضافه شده است فاقد جهتگیری مشخص و معین میباشد.
به عبارت دیگر در بخش خلاصه مطالب جدید مورد بحث قرار گرفته است مثلا مثال ارائه شده در صفحه 47،بحث اعتبار و استفاده از شاخصهای آماری جهت بررسی آن در صفحه 65،و یا چگونگی محاسبه ضریب برای قسمتهای مختلف محتوا و هدف در صفحه 97.
4)بدآموزی در ارائه بعضی از مفاهیم:در صفحه 73 و در بیان هدفهای پرورشی به این نکته اشاره شده است «یک هدف نباید تنها به علت اینکه بیان آن به صورت رفتاری مشکل است،کنار گذاشته شود.
7)اشتباه در ترجمه یا بیان مطالب:در صفحه 134 کتاب جدید و با مختصری تغییری در صفحه 93 چاپ 1355 آمده است:برای تهیه سؤالات چند انتخابی باید به ترتیب شروع کرد.
در متن مطالب ویژگیهای یک سؤال چند انتخابی شمارهگذاری نشده است ولی در گزینهها از پاسخدهنده خواسته شده تا مشخص نماید«کدام یک از این چهار پاسخ پیشنهادی ویژگی بالا را ندارد» شایان ذکر است که در هر دو اثر فقط سه پاسخ پیشنهادی آمده است.
پدیدآورنده کتاب با استفاده از ویتنی )yentihW( و سیبرز )srebaS( سال 1970(صفحه 191)روشی برای محاسبه قدرت تمیز و درجۀ دشواری سؤالهای انشایی بیان کرده است (به تصویر صفحه مراجعه شود) مفاهیم )xaM erocS( (حد اکثر نمره سؤال یا بارم سؤال)و niM erocS( (حد اقل نمره سؤال یا بارم سؤال) برای خواننده معرفی نشده است.
پدیدآورنده همچنین منابعی را که خود برای تهیه کتاب از آنها بهره گرفته و همچنین منبع مندرج در صفحه 191(محاسبه قدرت تمیز و درجۀ دشواری)را نیز ذکر نکرده است."