Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن کریم (32)

نویسنده:

(20 صفحه - از 4 تا 23)

خلاصه ماشینی:

"اکنون کتب و صحف اعاظم فلاسفه عالم، با آن که علومشان نیز از سرچشمه وحی الهی است، موجود است، که شاید بالاتر و لطیف‌ترین آنها کتاب شریف اثولوجیا، تصنیف گرانمایه فیلسوف عظیم‌الشأن و حکیم بزرگوار، ارسطاطالیس، است که اعاظم حکما مثل شیخ الرئیس ابو‌علی سینا، اعجوبه دهر و نادره زمان، سرخضوع و کوچکی در پیشگاه او زمین گذاشتند، و از رشحات فکر او، منطق و تنظیم قواعد آن است، و به همین جهت او را «معلم اول» گویند، و شیخ الرئیس فرماید که از زمانی که آن بزرگ قواعد منطق را تنظیم نموده، احدی نتوانسته به یکی از قواعد او خدشه‌ای کند یا زیادتی تأسیس کند، با همه وصف، با آن که آن کتاب شریف را برای معرفه الربوبیه تأسیس و تقنین فرموده، ببینید از اول تا آخر آن کتاب شریف برای معرفی مقام ربوبیت مثل این کریمه شریفه اول سوره «حدید» یا نزدیک به مفاد آن یا چیزی که بویی از این سر بزرگ توحید داشته باشد، دارد؟ و آن قول خدای تعالی است: هو الاول والآخر والظاهر والباطن. باز هم باید گفت فکر در حق تعالی حرام است؟ آیات کدام عارف و حکیم، بیشتر از معارف وارده در اول سوره «حدید» آورده؟ غایت معرفت آنها رسیدن به این است که: سبح لله ما فی السموات والأرض، (حدید، 57/1) آیا از آیه شریفه هو الأول والآخر والظاهر والباطن وهو بکل شیء علیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.