Skip to main content
فهرست مقالات

معاد در قرآن 5: منکران معاد و انگیزه های انکار

(14 صفحه - از 6 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : معاد ،منکران معاد و انگیزه‌های انکار ،قرآن ،انکار ،انگیزه ،شبهه ،انسان ،معاد در قرآن ،انکار معاد ،پیامبران ،انگیزه‌های واقعی انکار معاد ،شک ،آفرینش ،شک انکار منکران معاد ،دعوت ،مرگ ،حق ،خدا ،اعتراض ،قدرت ،آیات قرآن اعتراض به شبهات ،واقعی ،میان آیات قرآن اعتراض ،مخالفت ،یادآوری استعباد منکران معاد ،انگیزه واقعی ،انکار معاد مستمسکی بیش ،یادآور ،به معاد ،شبهات بهانه‌ای بیش

خلاصه ماشینی:

"و انسان در طی قرنها و زمانهای ممتد و طولانی‌ آنچنان در این جهان گم و ناپیدا می‌شود که هرگز نمی‌توان اجزاء بدن انسانی را از انسان‌های دیگر از دیگر اشیاء بازشناخت دراین‌صورت چگونه معاد انسان‌ تحقق می‌پذیرد،و هر انسانی حیات دوباره خود را باز خواهد یافت؟ در اینجا شبهه ناظر به علم گسترده خدا است و اگر منکران علم آن را بسان‌ قدرت او وسیع و دامنه‌دار می‌اندیشیدند هرگز این شبهه را مطرح نمی‌کردند و قرآن در آیه یاد شده در زیز اصل این شبهه و پاسخ آن را به‌گونه‌ای یادآور شده‌ است: "و قال الذین کفروا لا تاتینا الساعة قل بلی و ربی لتاتینکم عالم الغیب، لا یعزب عنه مثقال ذرة فی السموات و الا فی الارض و لا اصغر من ذلک و لا اکبر الا فی کتاب مبین‌" (سباء/3) افراد کافر گفتند قیامت نمی‌آید،بگو چرا سوگند به خدای من،به سوی شما می‌آید(آرنده آن خدائی است که بر پنهانی‌ها آگاه است و هم‌وزن ذره‌ای نه‌ در آسمانها و نه در زمین و نه کوچکتر از آن و نه بزرگتر از آن از او فوت نمی‌شود و همگی در کتاب مبین ثبت است و در آیه‌ای دیگر هنگامی که معاد را مطرح میکند روی‌"علیم‌"بودن خدا تکیه می‌کند به خاطر این است که محور شبهه مسالهء نارسائی علم بوده است و انسان در بدو نظر تصور می‌کند که شایسته بود بجای‌ آن قدیر گفته شود درحالیکه این مطلب پنداری بیش نیست زیرا از خود پاسخ‌ باید به نوع اعتراض آنها پی برد از اینکه قرآن در آیه پیشین با کلمات‌"(عالم‌ الغیب‌"2"لا یعزب عنه‌"3-"فی کتاب مبین‌"مساله‌"علم خدا"را مطرح‌ می‌کند و در آیه‌ای که هم‌اکنون یادآور خواهیم شد با جمله "و هو بکل خلق‌ علیم‌" مساله علم الهی را یادآور می‌شود می‌توان ماهیت اعتراض را به دست‌ آورد آنگاه پاسخ را بر آن منطبق دانست چنانکه می‌فرماید: "و ضرب لنا مثلا و نسی خلقه،قال من یحیی العظام و هی رمیم،قل‌ یحییها الذی انشاها اول مرة و هو بکل خلق علیم‌" (یس/79-78) و بزد برای ما مثلی(استخوان پوسیده‌ای را کوبید و ذرات آن را در آسمان‌ پخش کرد)و آفرینش نخستین خود را فراموش کرده گفت کیست که این استخوانها را درحالی‌که پوسیده شده‌اند احیاء کند؟بگو خدائی که آن را روز نخست ایجاد کرده‌ است و او نسبت به هر آفریده‌ای آگاه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.