Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی در وقف بر رسم الخط

نویسنده:

(14 صفحه - از 72 تا 85)

کلید واژه های ماشینی : وقف، قراء، الخط، قرائت، رسم‌الخط، قرآن، مصحف، وصل، تاء، حذف، یاء، هاء، کلمه، عثمانی، حذف یاء در هنگام قرائت، کسائی، کتاب، لفظ، حمزه، روایت، ابن کثیر، وقف علی المرسوم الخط، قرآن حرف یاء محذوف، الف، حرف یاء در هنگام وقف، نافع، حرف یاء در هنگام وصل، قرآن کریم، اختلاف، حذف یاء

خلاصه ماشینی: "رسم در لغت به معنای اثر و مرسوم الخط یعنی آن چه اثرش خط باشد و مراد از خط همان کتابت قرآن کریم است، که در سال سی هجری در زمان عثمان بن عفان، توسط گروهی مرکب از بزرگان حفاظ و قراء از اصحاب رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نوشته و آن را مصحف امام نامیدند و برآن اجماع کردند و نشر آن در بلاد اسلامی مجاز اعلام شد. 9 با عنایت به مطالب بالا، ملاحظه می شود که در این بخش قراء با یکدیگر متفق الرأی نمی‌باشند و مطابق با رسم الخط وقف ننمودند یعنی وجود کتبی قرآن با وجود لفظی آن مراعات نگشته است. مواردی که یاد شد ، در رسم الخط عثمانی به حذف حرف یاء می باشد؛اما بعضی از قراء از جمله،ابن کثیر،حمزه ،کسائی، ابوعمرو و یعقوب به ثبوت یاء، معارض با رسم المصحف در هنگام وقف قرائت کرده اند . کلمه لکنا ، در رسم الخط با الف نوشته می شود و چون اصل آن «لکن انا »بوده ، ابن کثیر ، ابوعمر و، عاصم، حمزه و کسائی به اسقاط «الف» در وصل و اثبات آن در وقف قرائت کرده اند . 2. حذف آنچه که در لفظ ثابت است همه علما بر این اصل متفق اند که «هاء» کنایه ـ هاء ضمیری که بر مفرد مذکر غایب دلالت دارد ـ در آخر کلمات می آید و به رسم فعل و حرف متصل می گردد ، این «هاء» اگر بین دو متحرک واقع شود، اگر حرکت ماقبل آن فتحه یا ضمه باشد ، نزد همه قراء به صله واوی قرائت می شود، مانند :‌«إنه» و چنان چه حرکت ما قبل آن کسره باشد، مکسور و با صله یایی اداءمی گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.