Skip to main content
فهرست مقالات

قرآن و روش تفسیر از دیدگاه ابن عربی

نویسنده:

(22 صفحه - از 86 تا 107)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،ابن‌عربی ،خدا ،تأویل ،عارف ،عقل ،تفسیر ،پیامبر ،ظاهر ،فهم ،کتاب ،ادراک ،الفتوحات ،تشبیه ،معانی ،لفظ ،تقلید ،علم ،روش تفسیر از دیدگاه ابن‌عربی ،کلام ،زبان ،ابن‌عربی تأویل فلاسفه ،وجه ،انسان ،ابن‌عربی معنای تأویلی ،تأویل اهل عقل و تأویل ،معنای تأویلی و ظواهر الفاظ ،قرآن و روش تفسیر ،ظاهر قرآن ،کتاب تکوین

خلاصه ماشینی:

"علوم مکتسبه، چنان که فرمود: ومن تحت ارجلهم که اشاره به کوشش و اجتهاد آنان دارد… کسانی که کتاب خدا را بر پا می دارند آنانند که از خدا می‌خواهند که مراد خود را از قرآن و الفاظ کتاب بدان ها بشناساند… راسخون در علم آنانند ،47 که خدای تعالی معلم آنان است و تأویل این الفاظ را که نازل شده و در کتاب مرقوم است، و نیز معانی ای که در آن ودیعه گذاشته شده، از راه غیر فکر می دانند… و آنها را از جهت اعطا ادراک می کنند نه از جهت کسب. منظور خدای تعالی از القی السمع همان مقلدان رسولان خدا صلی الله علیه و آله و سلم است که در اخبار الهی که بر زبان انبیا جاری شده، از آنان تقلید می نمایند و هو شهید یعنی این مقدان انبیا بر حضرت خیال متنبه می شوند… کسی که از صاحب نظر فکری تقلید کند و به او مقید باشد از کسانی نیست که القی السمع گوش فرا می‌دهند. ولی فلاسفه و متکلمان که خدا را تنزیه می کنند در صدد تأویل کلمه دست، بر آمده و تأویلاتی کرده اند که ابن عربی آنها را نمی پسندد: در اینجا جائز نیست که دو دست را به قدرت تأویل کنیم؛ـ چرا که به صورت تثنیه آمده است [و اگر به معنای قدرت بود آوردن دست به صورت مفرد کفایت می کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.