Skip to main content
فهرست مقالات

پدیده ای به نام قرآن: پرستندگان «بت» و ستایشگران «بیان»

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 43 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، جاهلیت، قرآن کریم، لغت، نقاشی، مصر، سقراط، زیبا، ذوق، ادیان

خلاصه ماشینی:

"و چون بطور کلی و در شکل عمومی جداسازی عوامل مزبور از تاریخ ادیان‌ آسمانی ممکن نیست،و ما آنرا در حدیثی که برادرم‌"استاد شاکر"در مقدمه این کتاب‌ آورده است،می‌یابیم آنجا که رسولخدا(ص)می‌فرماید: هیچ پیامبری مبعوث نگردید مگر اینکه‌"آیات-معجزاتی‌"بدو عطا گردید که جنبه‌ی‌"پندگیری و عبرت‌"داشت و بر آن اساس بشر(به آن پیامبر و آئین وی) ایمان می‌آورد،اما"آیات و معجزاتی‌"که به من داده شد آیاتی بود که به صورت وحی بر من نازل می‌گردید،پس امیدواری من آنست که پیروانم در روز قیامت بیشتر از سایر انبیاء باشد"1،لذا لازم است‌"اعجاز"را در قرآن کریم با توجه به مفهوم عام آن‌ در سایر ادیان آسمانی،مورد تحدید و تعریف قرار دهیم. اما باید دانست که جلوه و بروز عناصر سازنده فرهنگ ملی،همیشه یکسان و در یک سطح قرار ندارد،هر ملتی به مقتضای روند تاریخ و حوادثی که بر او گذشته است و بسیاری از عوامل دیگر،یکی از اجزاء و عناصر فرهنگ ملی وی،مجال ظهور و گسترش بیشتر یافته تا آنجا که بار عناصر دیگر را به دوش‌ کشیده و در حقیقت تعیین کننده شخصیت و هویت آن ملت می‌گردد و چون رکنی استوار و مشخص تجلیگاه همه جلوه‌های تمدن و مظاهر فرهنگ یک ملت را تحمل می‌کند،زبان، لغت و شعر اعراب در زمان جاهلیت و بهنگام نزول قرآن کریم،رکن اصلی و عنصر مقاوم‌ هویت و ظرف جامع فرهگ ملی ایشان بود و زمینه مناسیب برای ظهور استعدادهای قومی و گزارشگر راستین جلوه‌های هنری و ذوقی و فرهنگی آنها..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.