Skip to main content
فهرست مقالات

ساوه، دو مسجد و یک مزار تاریخی

نویسنده:

ISC (9 صفحه - از 157 تا 165)

کلید واژه های ماشینی : ساوه، مسجد، مسجد جامع ساوه، شهر، بن موسی بن‌ابراهیم بن امام، مزار امام‌زاده اسحاق، مناره، قزوینی، تاریخ، شهر ساوه در دوره اسلامی

خلاصه ماشینی:

"عکس شماره 1 مسجد جامع ساوه ـ 927 هجری تاریخ مساجد نوع اول بسیار درخشان ولی نسبتا کوتاه است. ولی روشهای معماری کاملا ایرانی باقی ماندند و شمای نقشه، که سهم اعراب فقط به آن محدود می‌شد، در نایین چنان تغییر وضعیت داده و حقیر شمرده شده که به روشنی می‌توان احساس کرد که این طرح صادراتی در ایران توفیق چندانی به دست نیاورده است. اگر در عصری که مدرسه به صورت نهادی دولتی درآمد و در نتیجه اهمیت سیاسی روزافزونش از نظر معماری توسعه چشمگیری یافت، مسجد ایرانی ـ که تا آن زمان، آن گونه که خواهیم دید ابعاد حقیری داشت ـ نظیر مساجد وسیع و باشکوه عباسی میل به عظمت پیدا نمی کرد، پس از قرن پنجم هجری دیگر اسمی از مسجد عربی باقی نمی‌ماند و به صورت افسانه‌ای در تاریخ معماری ایران درمی‌آید. 12 این یوسفی آوی همان فقیه امامی قرن هفتم معروف به «فاضل آبی» و «ابن‌الزینب» شاگرد محقق حلی است، و با استاد خود مباحثاتی داشته، و در شرح «مختصر نافع» او کتابی به نام «کشف الرموز» تألیف کرده که تاریخ پایان آن 672 هجری است؛ در فقه نیز نظراتی داشته، که از آن جمله حرمت بیش از چهار زن حتی به طریق متعه است. بر این باورم که امامزاده اسحاق مدفون در ساوه (آبه) فرزند ابراهیم العسکری بن موسی19 الثانی بن ابراهیم20 المرتضی بن الامام الکاظم21 علیه‌السلام است، که خود و اولاد و بنی اعمامش در ری، قم، آبه و ساوه، قزوین و آن نواحی متوطن بوده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.