خلاصه ماشینی:
"4 ـ شناسایی نسخههای مکرر اگر ما مسلمانان روزی کلیه نسخ خطی خود را شناسایی کنیم حتما باید جمعبندیهایی هم در آنها به عمل آوریم، و آثار موجود را از لحاظ نفاست و قدمت و درجه اهمیت درجهبندی کنیم، زیرا مسلما نسخههای خطی از این جهات، با هم تفاوت دارند و همه در یک حد از اهمیت نیستند، و چه بهتر همان طور که در آمار کلی کتابها گفته شد، نسخ موجود را نیز دستهبندی کنیم مثلا معلوم شود از قرن سوم هجری چند نسخه خطی به جای مانده و هر کدام در کجا نگهداری میشود و همین طور نسخههای مربوط به قرنهای بعد و یا از دانشمندان معروفی چون خواجه نصیرالدین طوسی چند نسخه از چند کتاب موجود است و یا در علم هیئت جمعا چند نسخه خطی و از کدام دانشمندان در دست داریم یا از یک کاتب که به شغل کتابت و استنساخ اشتغال داشته چند نسخه و با چه خصوصیاتی باقی مانده و هر کدام در چه مرحله از عمر وی تحریر گردیده و از این قبیل دستهبندیها.
12 ـ تربیت کادر متخصص هر قدر راجع به کتاب فکر انسان جولان یابد باز هم دامنه بحث وسعت دارد و شاید مسأله کتاب، با بیش از پنجاه فن و صنعت رابطه داشته باشد که هر کدام نیاز به متخصص دارد از جمله چاپ درست کتابهای عربی که بیشتر مورد ابتلای ما در نشر کتابهای اسلامی خواهد بود و کسانی که در ایران کتاب عربی چاپ کردهاند میدانند که من چه میگویم و با چه خون دلی این کار صورت میگیرد اینک برای نجات یافتن از دست کارگران و کلیه دستاندرکاران خودرو وغیرفنی در مورد کتاب لازم است مرکزی به نام دانشکده و اگر نه دانشگاه کتاب تأسیس و نه فقط مانند دانشکده کتابداری موجود در مورد تنها فن کتابداری بلکه در همه شوءون مربوط به کتاب کارشناسان فنی تربیت نماید."