Skip to main content
فهرست مقالات

سیمای زن در المیزان

نویسنده:

(13 صفحه - از 175 تا 187)

کلید واژه های ماشینی : زن، اسلام، علامه‌ی طباطبایی، ازدواج، مرد، نسب، اجتماعی، آفرینش، قانون، حقوق

خلاصه ماشینی:

"از این رو اگر ضرورت هماهنگی قوانین و احکام اجتماعی را با هدف‌های خلقت و ویژگی‌های آفرینش بپذیریم باید هماهنگ با استاد علامه‌ی طباطبایی تقسیم بندی مشاغل در اسلام را بر پایه‌ی اصولی درست و اجتناب ناپذیر بدانیم،وی می‌نویسد: به همین خاطر است که اسلام در وظایف و مسئولیت‌های کلی اجتماعی که به اندیشه گرایی یا احساس گرایی مربوط می‌شود،بین زن و مرد تفاوت قائل شده است. همان‌طور قیمومت مرد بر زن خویش آن‌گونه نیست که در تصرف و اراده‌ی زن در مایملک‌اش مؤثر باشد و زن در حقوق فردی و اجتماعی و دفاع از آن و تهیه‌ی زمینه‌هایی برای رسیدن به آن حقوق مستقل نباشد بلکه مراد این است که چون مرد اداره‌ی زندگی و مخارج را در برابر بهره جویی جنسی بعهده دارد، زن باید در آنچه که به موضوع مرتبط می‌شود تن در دهد. 19 و از آن‌جایی که ازدواج امری فطری است همه‌ی جوامع بشری به خاطر خضوع در برابر اصول و احکام فطری بدان تن داده‌اند چون اموری از قبیل: حب فرزند، اعتقاد به بقای نوع از طریق حراست نسل، آرامش بخشی مرد و زن به طور متقابل، حرمت وراثت، ضرورت تأسیس خانه و کاشانه که همه ریشه در فطرت و طبیعت انسانی دارند، راهی جز قبول سنت ازدواج و پی‌ریزی اصولی برای ارتباط جنسی را نمی‌پذیرد. 23 نهایت سخن اینکه علامه‌ی طباطبایی ازدواج اعم از دائم و موقت را از سننی می‌داند که جوامع بشری هیچ‌گاه از آن خالی نبوده است، تنها فرقی که وجود دارد این است که در بخش ازدواج موقت، اسلام بر قانون‌مندی آن تکیه دارد و در دیگر سنت‌ها قانونمندی آن یا ضعیف بوده، یا هرج و مرج جنسی حاکم بوده‌است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.