Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی کتابخانه های مدارس و دانشگاههای تمدن اسلامی و مقایسه آنها با کتابخانه های دانشگاهی اروپا در قرن وسطی

نویسنده:

(9 صفحه - از 50 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه ،کتابخانه‌های مدارس و دانشگاههای تمدن ،مدرسه ،اروپا ،کتابخانه‌های دانشگاهی اروپا ،دانشگاههای تمدن اسلامی ،دانشگاه ،تمدن اسلامی ،نظامیه ،مدرسه نظامیه ،مجموعه کتابخانه‌های دانشگاهی قرون‌وسطی ،فرهنگی ،دانشجویان ،ادوار درخشان تمدن اسلامی ،نهاد ،قرون‌وسطی ،کمبریج ،کتابخانه‌های تمدن عظیم اسلامی ،مجموعه ،مجموعه کتابخانه ،شهر ،کتابخانه دانشگاه کمبریج ،اروپا در قرن وسطی ،کتابخانه کالج پیترهاوس کمبریج ،مدارس تمدن اسلامی در دوره ،قلمرو تمدن اسلامی ،کتابخانه‌های قرون وسطای اروپا ،تمدن اسلامی و مقایسه ،علم ،مدارس و کتابخانه‌های عظیمی

خلاصه ماشینی:

"جانسون می‌افزاید: «هر چند موءسسات مربوط به آموزش عالی در ادوار باستان و قسطنطنیه قرون وسطی وجود داشتند، احتمال این است که الهام بی واسطه برای ایجاد دانشگاههای اولیه در اروپای غربی از دانشگاههای موجود در اسپانیای مسلمان آمده باشد. 19 استفاده از مجموعه کتابخانه‌های دانشگاهی قرون وسطی و نیز امانت گرفتن کتب از این کتابخانه‌ها قید و بند بسیار داشته است. همین بررسی کوتاه وضعیت کتابخانه‌های دانشگاهی اروپا در قرون وسطی بیانگر آن است که نه تنها مجموعه‌های مختصر این کتابخانه‌ها با مجموعه‌های غنی و مجهز کتابخانه‌های مدارس و دانشگاههای تمدن اسلامی، این مراکز فضل و کمال، قابل مقایسه نبوده، بلکه از لحاظ شرایط دسترسی نیز بین این دو تفاوتهای بسیاری وجود داشته است. در حالی که شرایط استفاده از کتابخانه‌های مدارس اسلامی بسیار آسان بوده و آنها به صورت کانونهای فرهنگی پویا عمل می‌کردند، به طوری که برای مراجعان خود تسهیلات فراوانی قائل می‌شدند و امکانات متعددی در اختیار آنان می‌گذاشتند و در آنها هر طالب علم ناشناسی که از دیاری دوردست می‌رسید. نه تنها مورد استقبال قرار می‌گرفت، بلکه از لحاظ مسکن، لوازم التحریر، و گاه حوایج زندگی تأمین می‌شد، در کتابخانه‌های دانشگاهی اروپا در این دوره موانع و محدودیتهای بسیاری در دسترسی مراجعان به کتاب و استفاده آنان از مجموعه کتابخانه‌ها وجود داشته است. جان کلام این که چنین پیشینه‌ای از کتابخانه‌های تمدن اسلامی نشان دهنده این واقعیت است که این تمدن، چنانچه زمینه مساعد برای رشد نهادهای فرهنگی در آن فراهم باشد، می‌تواند ظرفیت شکوفایی و بالندگی عظیمی را داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.