Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه فطرت در قرآن

نویسنده:

ISC (21 صفحه - از 28 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : فطرت، انسان، دین، عقل، خداوند، تفسیر المیزان، ربوبیت، نظریه فطرت در قرآن، عدل، غریزه

خلاصه ماشینی:

"26 در این صورت فطری بودن دین نه به این معنی است که انسان در هر مرتبه‌ای و با هر بینش و هر گونه عملی متوجه و متمایل به آن است بلکه به این معناست که دین به عنوان مجموعه‌ای از اصول و سنن و قوانین عملی که اتخاذ آنها به دلیل مبتنی بودن بر حوایج حقیقی، سعادت حقیقی انسان را تضمین و او را به کمال حقیقی می‌رساند از مقتضیات تکوینی خلقت انسان است و از آنجا که حوایج در صورتی حقیقی‌اند و رفع آنها، انسان را به سعادت حقیقی می‌رساند که نفس انسانی آن را طلب وعقل وی آن را تصدیق کند پس دین از مقتضیات خلقت انسان در مرتبه عقل و نه قبل از آن است بنابر این باید کوشید تا به مرتبه بلوغ عقلانی رسید و در آن مرتبه باقی ماند تا مصادیق حق و باطل که به تشخیص تجهیزات غریزی بر انسان معلوم شده بود تغییر یابند و جای خود را به مصادیقی دیگر دهند و این جز با رشد عقلانی و ایمان و عمل صالح یعنی جز با تربیت و پرورش صحیح دست یافتنی نیست. اما اگر فطرت، مرحله‌ای تکاملی است که پس از فعلیت یافتن طبیعت و غریزه و نیز پس از شکوفایی حس و خیال یعنی همراه با پیدایش عقل، تکون می‌یابد و اگر فطری بودن دین و ارزشهای انسانی از لوازم تکوینی خلقت انسان در مرتبه عقل و نه قبل از آن است، در این صورت اقرار انسان به ربوبیت الهی در عالم ذرو پیمان و عهد او با خداوند در عدم تبعیت از شیطان چگونه تفسیری معقول می‌یابند؟ در مورد آیه میثاق سه تفسیر وجود دارد: 1 ـ خداوند پس از آفرینش آدم به صورت انسان، نطفه‌هایی را که در صلب او تکون یافته و بعدا اولاد بلافصل او می‌شدند بیرون آورد و از آن نطفه‌ها نیز نطفه‌های دیگری را که بعدا فرزندان نطفه‌های اول می‌شدند بیرون کشید و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.