Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه فطرت در قرآن

نویسنده:

ISC (21 صفحه - از 28 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : فطرت ،انسان ،دین ،عقل ،خداوند ،تفسیر المیزان ،ربوبیت ،نظریه فطرت در قرآن ،عدل ،غریزه ،اجتماعی ،تفسیر ،نفس ،گرایش ،صفات ،حکم ،معنی ،طبیعت ،لوازم ذاتی ،ارزش ،در قرآن ،ذاتی ،فطری بودن دین ،علامه طباطبائی ،علم ،شکوفایی ،مرتبه عقل ،اختلاف ،ربوبیت الهی در عالم ذر ،مرحله

خلاصه ماشینی:

"26 در این صورت فطری بودن دین نه به این معنی است که انسان در هر مرتبه‌ای و با هر بینش و هر گونه عملی متوجه و متمایل به آن است بلکه به این معناست که دین به عنوان مجموعه‌ای از اصول و سنن و قوانین عملی که اتخاذ آنها به دلیل مبتنی بودن بر حوایج حقیقی، سعادت حقیقی انسان را تضمین و او را به کمال حقیقی می‌رساند از مقتضیات تکوینی خلقت انسان است و از آنجا که حوایج در صورتی حقیقی‌اند و رفع آنها، انسان را به سعادت حقیقی می‌رساند که نفس انسانی آن را طلب وعقل وی آن را تصدیق کند پس دین از مقتضیات خلقت انسان در مرتبه عقل و نه قبل از آن است بنابر این باید کوشید تا به مرتبه بلوغ عقلانی رسید و در آن مرتبه باقی ماند تا مصادیق حق و باطل که به تشخیص تجهیزات غریزی بر انسان معلوم شده بود تغییر یابند و جای خود را به مصادیقی دیگر دهند و این جز با رشد عقلانی و ایمان و عمل صالح یعنی جز با تربیت و پرورش صحیح دست یافتنی نیست. اما اگر فطرت، مرحله‌ای تکاملی است که پس از فعلیت یافتن طبیعت و غریزه و نیز پس از شکوفایی حس و خیال یعنی همراه با پیدایش عقل، تکون می‌یابد و اگر فطری بودن دین و ارزشهای انسانی از لوازم تکوینی خلقت انسان در مرتبه عقل و نه قبل از آن است، در این صورت اقرار انسان به ربوبیت الهی در عالم ذرو پیمان و عهد او با خداوند در عدم تبعیت از شیطان چگونه تفسیری معقول می‌یابند؟ در مورد آیه میثاق سه تفسیر وجود دارد: 1 ـ خداوند پس از آفرینش آدم به صورت انسان، نطفه‌هایی را که در صلب او تکون یافته و بعدا اولاد بلافصل او می‌شدند بیرون آورد و از آن نطفه‌ها نیز نطفه‌های دیگری را که بعدا فرزندان نطفه‌های اول می‌شدند بیرون کشید و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.