Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهش/ تقیه از بعد رفتاری و عقیدتی

نویسنده:

ISC (13 صفحه - از 49 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : تقیه، کفر، رفتار، ایمان، موءمن، خدا، موءمنان، موالات، فقهی، دین

خلاصه ماشینی: "همچنان که انسان گرفتار تقیه و آن که در محیط کفر و الحاد و فساد، به کتمان حقیقت ناچار می‌شود او نیز عملی مشابه کار منافق انجام می‌دهد، لیکن شارع مقدس این دو نوع عمل مشابه را متفاوت می‌شمارد،؛ اولی را ضد ارزش و نفاق می‌نامد، لیکن دومی را ارزش می‌شناسد و تقیه‌اش می‌نامد و آن را در مهمترین مسائل عقیدتی و رفتاری، مجاز می‌داند، همانند کسی که سپری روی سر و صورت خود می‌گیرد تا آسیبی به او نرسد. 13 مرحوم بلاغی ضمن تفسیر آیه بیست و هشتم آل عمران می‌نویسد: مستفاد از آیه آن است که موءمنان مطلقا کافران را نباید موالات کنند و با آنان حتی دوستی ظاهری نباید داشته باشند لذا استدراک فرمود که مگر برای دفع شر و برای فرج و گشایش آن هم موقت تا شر و آسیب برطرف شود و در این زمینه قتل موءمن روا نیست و زیاده‌روی هم در اظهار کفر جایز نیست که امر دین عظیم است و مسامحه در آن غیرقابل بخشش است. 21 ابوحیان اندلسی می‌گوید: مسلمانان متفق‌القولند که هیچ موءمنی حق ندارد کافری را از ته دل، دوست بدارد و همچنین موالات و دوستی با زبان و عمل مگر در حال تقیه، پس در این‌جا سه مسأله مطرح می‌شود: الف ـ از چه کسی باید تقیه کرد؟ جواب: هر شخص مقتدر و زورمند که غلبه دارد و انسان را به سخن و یا عملی مجبور می‌سازد مانند حاکم کافر، ستمگر، و جاه‌طلب."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.