Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهش/ تقیه از بعد رفتاری و عقیدتی

نویسنده:

(13 صفحه - از 49 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : تقیه ،کفر ،رفتار ،ایمان ،موءمن ،خدا ،موءمنان ،موالات ،فقهی ،دین ،مشرکان ،تفسیر ،اسلام ،جایز ،حرام ،کلامی ،معنای اصطلاحی آن‌که پرده‌پوشی حق ،واجب ،انسان ،زبان ،حق ،تفسیر آیه ،اظهار ،واژه ،عمل پنهانکارانه تقیه و رفتار ،موالات کافران ،کفر بودن موالات کافران ،سخن ،معنای لغوی ،تقیه معنای اصطلاحی

خلاصه ماشینی:

"همچنان که انسان گرفتار تقیه و آن که در محیط کفر و الحاد و فساد، به کتمان حقیقت ناچار می‌شود او نیز عملی مشابه کار منافق انجام می‌دهد، لیکن شارع مقدس این دو نوع عمل مشابه را متفاوت می‌شمارد،؛ اولی را ضد ارزش و نفاق می‌نامد، لیکن دومی را ارزش می‌شناسد و تقیه‌اش می‌نامد و آن را در مهمترین مسائل عقیدتی و رفتاری، مجاز می‌داند، همانند کسی که سپری روی سر و صورت خود می‌گیرد تا آسیبی به او نرسد. 13 مرحوم بلاغی ضمن تفسیر آیه بیست و هشتم آل عمران می‌نویسد: مستفاد از آیه آن است که موءمنان مطلقا کافران را نباید موالات کنند و با آنان حتی دوستی ظاهری نباید داشته باشند لذا استدراک فرمود که مگر برای دفع شر و برای فرج و گشایش آن هم موقت تا شر و آسیب برطرف شود و در این زمینه قتل موءمن روا نیست و زیاده‌روی هم در اظهار کفر جایز نیست که امر دین عظیم است و مسامحه در آن غیرقابل بخشش است. 21 ابوحیان اندلسی می‌گوید: مسلمانان متفق‌القولند که هیچ موءمنی حق ندارد کافری را از ته دل، دوست بدارد و همچنین موالات و دوستی با زبان و عمل مگر در حال تقیه، پس در این‌جا سه مسأله مطرح می‌شود: الف ـ از چه کسی باید تقیه کرد؟ جواب: هر شخص مقتدر و زورمند که غلبه دارد و انسان را به سخن و یا عملی مجبور می‌سازد مانند حاکم کافر، ستمگر، و جاه‌طلب."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.