Skip to main content
فهرست مقالات

دقت ابوالفتوح رازی در معانی واژه ها و مقایسه آنها با تبیان شیخ طوسی و مجمع البیان طبرسی (ره)

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 205 تا 216)

کلید واژه های ماشینی : معنی، تبیان شیخ طوسی و مجمع‌البیان، تفسیر تبیان، شیخ ابوالفتوح، دقت ابوالفتوح رازی در معانی، مجمع‌البیان، ابوالفتوح رازی در معانی واژه‌ها، دقت، تفسیر روض‌الجنان، شعر، بیان، واژه، اشتقاق، کلمه، حروف اصول کلمه اصل، ذکر، شیخ طوسی و مجمع‌البیان طبرسی، معانی واژه‌ها و مقایسه، مقایسه تفسیر تبیان و روض‌الجنان، مشتقات، مقایسه تفسیر روض‌الجنان با تبیان، روض‌الجنان و مجمع‌البیان اصل مطلب، تبیان و مجمع‌البیان، شیخ ابوالفتوح در روض‌الجنان، اصول کلمه اصل در فرع، اصل، تفسیر تبیان مرحوم شیخ، در تبیان، تفسیر تبیان شیخ، لغات تبیان و روض‌الجنان

خلاصه ماشینی: "در آیه 102 سورة البقره در لغت سحر: تبیان (1/372) ریشه این لغت را خفاء دانسته است و روض الجنان (2/79) هم آن را آورده و هر دو تفسیر در این باره بسط سخن داده‌اند ولی شیخ ابوالفتوح این معنی را (خفاء) به عنوان جامعی ذکر می‌کند و سایر معانی را به این جامع برمی‌گرداند که این دقت در تبیان نیست و مجمع‌البیان (1/170) هم کمتر از تبیان دارد و با وجودی که در تبیان مطلب مبسوط آمده است سخنی در روض‌الجنان است که در تبیان نیست و آن این است: «اصل کلمه (سحر) در لغت پوشیدگی است و شش را برای آن سحر گویند که پوشیده باشد در شکم و سحر را برای آن گویند که آخر شب که صبح برخواهد آمدن تاریکتر باشد و بیانی که به حدی رسد که دیگران ندانند چنان بیان کردن، سحر خوانند آن را برای آن که وجه آن پوشیده باشد و هر کس چنان نداند گفتن... در آیه 109 سورة البقره در لغت «حسد» در تفسیر تبیان (1/406) و مجمع‌البیان (1/184) معنای اصطلاحی حسد را ذکر کرده‌اند و ریشه این واژه را به دست نداده‌اند ولی در روض‌الجنان (2/107) مرحوم شیخ ابوالفتوح می‌گوید: اصل حسد در لغت حک الشیء بالشیء چیزی در چیزی سودن باشد چنان که خراشیده شود و از این جا بیل را محسد گویند که آلت خدش است و پس از آن استدلال به اشعار فراوانی در مذمت حسد کرده که در تبیان و مجمع‌البیان نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.