Skip to main content
فهرست مقالات

مفهوم تقیه در اندیشه اسلامی

نویسنده:

مترجم:

ISC (17 صفحه - از 226 تا 242)

کلید واژه های ماشینی : تقیه، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، اسلام، خدا، سیاسی، مفهوم تقیه در اندیشه اسلامی، قرآن، اهل‌بیت، امام، عمار، اصحاب رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، روایت، پیامبر، ایمان، سنت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله امامان اهل‌بیت، مفهوم، شکنجه، مال، متوکل، اهل‌بیت علیهم‌السلام، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، حق، پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، خداوند، حکومت، ائمه اهل‌بیت علیهم‌السلام، رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله روایت، بیان رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، عباسیان ائمه اهل‌بیت علیهم‌السلام

خلاصه ماشینی: "حسن گفته است: تقیه برای انسان تا روز قیامت جایز است، اما اگر کشته شدن (دیگران) در کار باشد تقیه جایز نیست، جابربن زید و مجاهد و ضحاک آیه شریفه را چنین خوانده‌اند: «الا ان تتقوا منهم تقیة» گفته شده هر گاه مؤمن در میان کافران باشد، جانش در خطر باشد و قلبش به ایمان آرامش دارد می‌تواند به زبان با کافران موافقت و مدارا کند، تقیه جز در صورت ترس از مرگ یا مثله شدن یا آزار و شکنجه طاقت‌فرسا، جایز نیست. کسی که مجبور به کفر گردیده درست آن است که استوار و محکم باشد و کلمه کفر را بر زبان نیاورد، البته بنابر آنچه بیانش در سوره نحل9 می‌آید تقیه برای وی جایز است، آنجا که قول خدای تعالی: (الا من اکره و قلبه مطمئن بالایمان)10 را چنین تفسیر کرده، گوید: بنا به گفته مفسران این آیه شریفه درباره عماربن یاسر نازل شده است، زیرا عمار به پاره‌ای از خواسته آنها نزدیک شد. 13 همچنان که این حدیث شریف قانون عمومی رفع مسئولیت را از فردی که در اضطرار و اجبار قرار گرفته به اثبات می رساند، در بیان رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله یعنی «لاضرر و لاضرار» حکم رفع ضرر از جان، مال و آبرو را نیز می‌یابیم، آن گاه که رفع واقع با اظهار موافقت با وضع سیاسی یا فکری و مانند آن که خطری واقعی بر جان و مال و آبرو متوجه شود، ممکن باشد و تا وقتی که قلب به حق مطمئن و بر ایمان و اخلاص برای خدا ثابت باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.