Skip to main content
فهرست مقالات

زکات و کاهش فقر در جهان اسلام

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : زکات ،فقر ،اسلام ،فقرا ،مصر ،سودان ،درآمد ،پاکستان ،جمع‌آوری ،بانک ،اقتصادی ،جمع‌آوری زکات ،کاهش فقر در جهان اسلام ،کویت ،درآمد زکات ،خانواده ،اجتماعی ،توزیع ،درصد تولید ناخالص داخلی ،الزکوة ،توسعه ،جامعه ،زکات و کاهش فقر ،توزیع زکات ،پوند مصری ،درآمد زکات در سال ،سازمان ،قانون ،کشورهای فقیر ،میلیون پوند

خلاصه ماشینی:

"بنابراین سهم تهیدستان، یعنی فقرا و مساکین در بین کل این هشت گروه چیست؟ شیخ قرضاوی پس از ارائه نظریات فقهای متقدم در این‌باره این‌طور نتیجه‌گیری می‌کند که پول زکات باید به تمام هشت گروه داده شود اگر چنانچه این پول زیاد است و درجه نیاز آنها مثل هم است. وی تصور کرد که جمع‌آوری زکات بر سه نظر فقهی متفاوت مبتنی است: (1)ـ نظریه اکثریت فقها؛ (2)ـ نظریه شیخ قرضاوی؛ (3)ـ نظریه ابن عقیل حنبلی وی دریافت که درصد زکاتی که تولید ناخالص داخلی هر کشور به آن مربوط است، براساس سه نظریه مذکور چنین است: جدول 2 درآمد تخمین زده شده زکات بر اساس تولید ناخالص ملی کشورنظریه1نظریه2 نظریه 3 مصر 0/29/39/4 اندونزی 0/17/10/2 پاکستان 6/15/34/4 قطر9/07/32/3 عربستان سعودی2/17/34/3 سودان 3/43/62/6 سوریه 5/11/31/3 ترکیه 9/19/45/7 جدول بالا نشان می‌دهد که درصد میانگین درآمد زکات براساس اولین نظریه در این کشورها 6/1 درصد تولید ناخالص داخلی و 7/3 و 3/4 درصد به ترتیب براساس نظرات دوم و سوم است. 140 حتی اگر جمع‌آوری زکات به چهار درصد تولید ناخالص داخلی برسد و کل درآمد بین فقرا توزیع شود، این امر برای حذف فقر در کشور کافی نیست. نتیجه این تحقیق نتیجه‌گیری می‌کند که بسیاری از کشورهای مسلمان می‌توانند فقر را در جوامع خود از طریق مؤسسات زکات از بین ببرند در صورتی که جمع‌آوری آن از طریق قانون مقرر شود، منابع آن گسترش یابد تا تمام ابزار کسب ثروت را شامل شود و فقط برای اعضای نیازمند جامعه هزینه شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.