Skip to main content
فهرست مقالات

فسطاط؛ مکان خاطره ها

نویسنده:

مترجم:

ISC (14 صفحه - از 273 تا 286)

کلید واژه های ماشینی : فسطاط، مصر، مکان، شهر، مکانهای خاطره، مسیحیان، قاهره، عرب، زمینها، بنیانگذاری، قبیله، ابن دوقماق، مقریزی، شهر فسطاط، یهودیان، ابن دوقماق و مقریزی شهری، عصر ابن دوقماق و مقریزی، افسانه‌ای، نوشته‌های ابن دوقماق، تاریخ، اسلام، مورخان اسلامی فسطاط به‌صورت مکانی، مسلمانان به‌قصد فتح پایتخت مصر، بنیانگذاری نخستین شهر اسلامی، اعراب مسلمان، زمان بنیانگذاری فسطاط، زمان، شهر قاهره، نوشته‌های مورخان قرنهای بعدی، ابن دوقماق زمان

خلاصه ماشینی: "سوای داستانی که در مورد عمرو گفته شده ما با افسانه‌ای که درباره قیس بن کلثوم از قبیله تجیب ساخته‌اند آشناییم: او به همراه غلامان، اسبها و شترهایش به مصر آمد و در محاصره بابل شرکت وضعیت فسطاط در شهر کنونی قاهره محل نقشه ص 49 کتاب جست، سپس درمعیت عمرو برای فتح اسکندریه رهسپار شد. بنابراین فسطاط در عصر فاطمیان اوج و حضیض داشته است، اما نوشته‌های نویسندگان این دوره از میان رفته و آگاهی ما در خصوص این بخش از شهر از روی نوشته‌های مورخان قرنهای بعدی (چهاردهم تا پانزدهم) است، که منابع متعلق به زمان حوادث را خوانده‌اند؛ بنابراین آنها می‌توانند بحرانهای قرن یازدهم را گزارش دهند. به عقیده ابن دوقماق آنچه مشخصه شهر فسطاط است، باز هم همان فسطاط اولیه می‌باشد او غالب مکانهای زمان خود را در یک چهار چوب کلی، که دیری است متروک شده، و در جملاتی این چنین معرفی می‌کند: «فلان خیابان [عصر خودش ] در خطه فلان [تیولی که از قرنها پیش دیگر وجود ندارد] قرار دارد». حقیقت آن است که وجود کلیساهای مسیحی از عهدباستان و تداوم حضور آنها از نخستین‌ایام استقرارعرب در مصر، به چشم‌انداز این‌منطقه چنان ویژگیهایی می‌بخشد که مسیحیان نظیر مسلمانان می‌توانسته‌اند هر یک به سبک خود ریشه‌های مشترک تاریخ و گذشته خود را بیابند برای نویسندگان مسلمان اهمیتی نداشته که برخی از تحولات دورانهای مختلف را به طاق «نسیان» بسپارند و برای بحرانهایی که بعد از این تحولات روی داده اهمیت بیشتری قایل شوند و یا فاصله زمانی میان آنها را حذف کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.