Skip to main content
فهرست مقالات

صدر اسلام

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 115 تا 142)

کلید واژه های ماشینی : حارثة بن مالک بن نعمان، بن مالک بن نعمان انصاری، حارثة بن نعمان انصاری، عرفان، اسلامی، حارثه، حق، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، حارثة، رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله حارثة بن مالک، حارثة بن نعمان بن مالک، حارثة بن نعمان بن نفیع، حضرت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، عرش، بن نعمان بن مالک انصاری، ایمان، خدا، نور، دنیا، حضرت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله با حارثه، حدیث حقیقت، حارثه و حدیث حقیقت، حارثه بن نعمان انصاری، بن حارثة بن ثعلبه انصاری، صدر اسلام، بن نعمان بن نفیع انصاری، مقام عرفانی حارثه، حارثة بن مالک انصاری، عرفان اسلامی، حارث بن مالک انصاری

خلاصه ماشینی: "متفکران برجسته اسلامی همچون، مرحوم علامه طباطبایی و استاد شهید مطهری و استاد سید جلال‌الدین آشتیانی با ذکر دلایل و شواهد فراوان و مستند، این دیدگاه را مطرح می‌کنند که تعلیمات اصلی اسلام، الهام بخش یک سلسله معارف عمیق در مورد عرفان نظری و عملی است و اگر با نظری عمیق به قرآن و روایات و تاریخ صدر اسلام نگریسته شود، قطعا آیات و روایات و شواهد فراوانی یافت می‌شود که حکایت از آن دارد که در اساس قرآن و روایات و سیره حضرت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و ائمه اطهار علیه‌السلام و شرح حال بزرگان صدر اسلام، موارد نظری و علمی «عرفان اسلانی» وجود دارد و بنابراین، منشأء آن همان اسلام است. ب: منابع رجالی: 1ـ در کتاب رجال شیخ الطائفه شیعه محمد بن حسن طوسی، وفات 460 هق در بین اسامی اصحاب پیامبر نام حارثه آمده و این گونه توضیح داده شده است که: «حارثة بن نعمان انصاری که کنیه‌اش ابو عبدالله‌ است، در جنگهای بدر و احد و پس از آن حضور یافت. ابو نصر سراج، در بحث از آداب و صفات و خصوصیات عرفا، به بخشی از حدیث حقیقت اشاره می‌کند و می‌گوید: «أما تری ان النبی صلعم حیث سأل حارثة [فقال] لکل حق حقیقة و فما حقیقة ایمانک [بأی شی‌ء اجابه [فقال عزفت نفسی عن الدنیا فأسهرت لیلی و أظمأت نهاری و کأنی انظر الی عرش ربی بارزا و کأنی انظر الی اهل الجنة کیف تیزاورون و الی اهل النار فی النار کیف یتعادون فقال له النبی صعلم عرفت فآلزم او کما روی فی الحدیث و الله‌ اعلم»36 و نیز در «باب روایات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در رخصت و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.