Skip to main content
فهرست مقالات

تعزیه در هنر نقاشی عامیانه

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (10 صفحه - از 124 تا 133)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، تعزیه، هنر، تعزیه در هنر نقاشی، پرده، پرده‌های نقاشی تعزیه، کربلا، تصاویر، امام حسین علیه‌السلام، امام حسین علیه‌السلام کار قولر

خلاصه ماشینی: "نقاشیهای مذهبی با موضوعات تعزیه در دوره قاجار نیز به واسطه رونق مجالس روضه‌خوانی و برپایی مراسم سوگواری در ماه محرم مورد توجه قرار گرفت و در نمای حسینیه‌ها و تکیه‌ها جای گرفت و بر پرده‌های بزرگ منزل کرد. کاشیهای منقوش دوره قاجار اغلب از نظر هنری ضعیف و ناچیز و شیوه کارشان عامیانه است و با آنکه ناصرالدین شاه کسانی را برای تحصیل نقاشی به خارج فرستاده بود، ولی کاشیکاران آن زمان صنعتگرانی نبودند که بتوانند به خوبی از طرح و رنگهای آنان بهره بگیرند. نقاشیهای تعزیه در امامزاده اصفهان از نادرترین نقاشیهای تصویری در اماکن مذهبی تاریخی ایران است که به شیوه خیالی سازی ولی طبیعت‌گرایانه و واقعی نقاشی ______________________________ 1- معاون الملک شخصی به نام حسن خان معین الرعایا بوده و تاریخ ایجاد این بنا به سال 1315 ق بازمی‌گردد. در تهران پرده‌های تعزیه را تحت عنوان «نقاشی قهوه‌خانه» معرفی کرده‌اند، اما حقیقت آن است که این نقاشیها مختص قهوه‌خانه نبود، بلکه هنری بود که به میان مردم کوچه و بازار می‌رفت. در مجلسهای تعزیه هر نقش روایتگر گوشه‌ای از داستان است و تکیه نقاش به چهره‌سازی و نمایش تضاد بدی و خوبی در حالت چهره‌ها به رغم رعایت نکردن اصول علمی طرح از ویژگیهای این پرده‌هاست و دیگر اینکه شرح مصیبت وقایع با شور و حال غریب و تراژیک و کاملا احساسی و مردمی در کمتر آثاری همچون نقاشیهای تعزیه دیده می‌شود. هم اکنون از این نقاشان مجموعه‌ای در موزه رضا عباسی و مجموعه فرهنگی سعدآباد تهران‌نگهداری می‌شود که از مهم‌ترین این آثار گردآوری شده می‌توان پرده‌ها و تابلوهای زیر را نام برد: 1ـ پرده «مصیبت کربلا»، کار قولر آقاسی، 1330، موزه سعدآباد، اندازه 130×241 س م، رنگ روغن روی بوم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.