Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه دانش رجال در بررسیهای تفسیری و علوم قرآنی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (14 صفحه - از 44 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : حجیت خبر واحد ،روایات ،حجیت ،قرآن ،خبر ،خبر واحد ،تفسیر ،دلیلهای حجیت خبر واحد ،علم ،ظن ،سیره ،بررسیهای تفسیری و علوم قرآنی ،فقهی ،احکام ،احکام شرعی ،المیزان ،عقلا ،خبر ثقه ،نقل ،عمل نمودن به خبر ثقه ،اصل حجیت خبر واحد ،خبر واحد در غیر احکام ،دانش رجال در بررسیهای تفسیری ،شمول حجیت خبر واحد ،کتاب ،سخن ،خبر واحد در روایات تفسیری ،اسناد روایات ،دلیل ،روایات غیر فقهی نقل

خلاصه ماشینی:

"» (3) بخشهایی از عبارت علامه، مشابه سخن ابن جریر طبری است که در مقدمه تفسیر خود می‌گوید: «روا نیست خداوند از خلق خود کسی را مورد خطاب قرار دهد مگر به بیانی که مورد فهم مخاطب است وبه سوی یکی از خلق خود، رسولی نمی‌فرستد مگر به زبان و بیانی که مورد فهم مرسل الیه است؛ زیرا در صورتی که مخاطب و مرسل الیه از آنچه به آن خطاب گردیده یا به او ارسال شده، چیزی نفهمد، حال پیش از خطاب شدن و رسالت یافتن او، یا پس از خطاب شدن ورسالت یافتن او فرقی نمی‌کند، و با این فرض، خطاب و رسالت، چیزی از جهالت او را برطرف نکرده و خداوند جل ذکره، برتر است از اینکه به کسی خطاب بی‌فایده کند یا به سوی شخصی، رسول بی‌فایده فرستد؛ زیرا اگر چنین کاری از ما سرزند، ناشی از کاستی و بیهودگی است وخداوند تعالی از این امور، برتر و منزه است و بدین جهت در قرآنش فرموده: «و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه لیبین لهم» و به پیامبرش خطاب کرده: «و ما انزلنا علیک الکتاب الا لتبین لهم الذی اختلفوا فیه و هدی و رحمة لقوم یؤمنون» (4) بررسی در بررسی سخن علامه نکات زیر قابل طرح است: 1 - مدعای ایشان این است که خبر واحد، در غیر از ابواب فقه، فاقد حجیت است و به تعبیر ایشان، عمل به مفاد خبر واحد در غیر احکام فقهی، واجب نیست، و حال آنکه بیان بالا از ایشان، تنها ناظر به حجت نبودن خبر واحد در روایات تفسیری است و به هیچ وجه شامل روایات مربوط به اسباب نزول، فضائل قرآن، شبهه تحریف قرآن، و همچنین اخباری که در باب اعتقادات یا در امور تاریخی وارد شده، نمی‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.